Zrównoważony łańcuch dostaw
Zobowiązania zrównoważonego rozwoju Biedronki na na lata 2021-2023
Zobowiązanie | Postęp w realizacji strategii w 2023 | Etap realizacji | |
---|---|---|---|
1. | Zagwarantowanie, aby co najmniej 90% produktów spożywczych zakupionych przez Biedronkę pochodziło od lokalnych dostawców. | 93% produktów spożywczych pochodziło od lokalnych dostawców. | 100% |
2. | Zwiększenie sprzedaży produktów oraz opakowań marki własnej i/lub produktów świeżych z certyfikatami zrównoważonego rozwoju do 7% całkowitej sprzedaży w tych kategoriach produktów do 2023 roku. | 16,2% marek własnych oraz produktów świeżych miało certyfikat zrównoważonego rozwoju. | 100% |
3. | Przeprowadzenie audytów środowiskowych u co najmniej 20% dostawców marki własnej i produktów świeżych o wartości zakupów przekraczającej 1,1 mln euro rocznie w okresie 2021-2023. | Audyty środowiskowe przeprowadzono u 22% dostawców marki własnej i produktów świeżych. | 100% |
4. | Zapewnienie corocznego wdrożenia Podręcznika Zrównoważonego Rolnictwa w nowych gospodarstwach rolnych w Polsce, gwarantującego uzyskanie minimalnego średniego wskaźnika zrównoważonego rozwoju na poziomie 3,7 punktu (w skali od 1 do 5, gdzie 5 jest oceną maksymalną) dla gospodarstw, które były oceniane co najmniej dwa razy. | Realizacja celu została przesunięta na kolejne lata. | Częściowo zrealizowane |
5. | Przyczynianie się do realizacji zobowiązań Forest Positive Coalition of Action działającej w ramach Consumer Goods Forum (CGF). W zakresie naszych marek własnych i produktów świeżych i dla każdego z rozpatrywanych towarów zdefiniowano następujące cele: | ||
Olej palmowy: kontynuacja działań mających na celu zapewnienie 100% oleju palmowego z certyfikatem RSPO oraz stopniowe włączanie produktów pochodnych. | 100% oleju palmowego posiada certyfikat RSPO. | 100% | |
Soja: ograniczenie wykorzystania soi o nieznanym źródle pochodzenia do 20% oraz soi z krajów zagrożonych wylesieniem do 20% lub zapewnienie, że posiada ona certyfikat RTRS lub ProTerra. | 6% soi nieznanego pochodzenia oraz 73% soi z krajów zagrożonych wylesieniem bez certyfikacji RTRS lub ProTerra. | Częściowo zrealizowane | |
Papier i drewno: stosowanie certyfikowanych włókien pierwotnych (FSC, PEFC lub SFI) w przypadku:
| 95% certyfikowanych włókien pierwotnych w produktach i 73% w opakowaniach. | 100% | |
Wołowina: ograniczenie wykorzystania wołowiny nieznanego pochodzenia do poziomu poniżej 8%, a jeśli wołowina pochodzi z Brazylii, podjęcie współpracy z dostawcami w celu upewnienia się, że stosują oni politykę przeciwdziałania wylesianiu. | 0% wołowiny z Brazylii. 100% wołowiny marki własnej JMP jest znanego pochodzenia. | 100% |
Współpraca z dostawcami
Chcemy zapewnić naszym klientom dostęp do produktów wysokiej jakości w przystępnych cenach i zachęcać do przestrzegania zdrowych nawyków żywieniowych i zdrowego trybu życia. Kładziemy nacisk nie tylko na dostarczanie wysokiej jakości, bezpiecznych i wartościowych produktów, ale również na troskę o cały cykl życia produktów, ochronę zarówno pracowników, jak i środowiska podczas procesów produkcyjnych. Współpracujemy z dostawcami, którzy mogą wykazać, że stosują dobre praktyki w zakresie zrównoważonego rozwoju i oczekujemy od nich uwzględniania w swojej działalności zasad społecznych, środowiskowych i etycznych.
W 2023 roku współpracowaliśmy z
1 758 dostawcami,
w tym m.in.:
372
dostawcami warzyw i owoców
53
dostawcami pieczywa
14
dostawcami jaj
11
dostawcami ryb
45
dostawcami mięsa
Wymagania wobec dostawców
W relacjach z naszymi dostawcami kierujemy się zasadami Grupy opisanymi w „Polityce zrównoważonego pozyskiwania zasobów”, tj. zgodnością z prawem, uczciwym handlem, unikając przy tym nieuczciwych praktyk biznesowych. Dbamy o przestrzeganie praw człowieka i praw pracowniczych, więc wykluczamy współpracę z podmiotami stosującymi pracę przymusową lub pracę dzieci oraz mającymi niskie standardy bezpieczeństwa i higieny pracy. Stale doskonalimy nasze działania i zachęcamy dostawców do wdrażania dobrych praktyk, aby stopniowo zmniejszać negatywny wpływ na środowisko i zapobiegać jakimkolwiek niezgodnościom w zakresie społecznym.
Podpisanie umowy z każdym dostawcą zobowiązuje go do przestrzegania postanowień „Kodeksu postępowania dla dostawców” i „Kodeksu postępowania Grupy Jeronimo Martins”.
Audyty dostawców
Chcemy współpracować z partnerami, którzy nie tylko przestrzegają przepisów prawa, lecz także podzielają wartości społeczne i środowiskowe określone w naszych politykach odpowiedzialności korporacyjnej. Aby to zapewnić, regularnie przeprowadzamy audyty wybranych dostawców i usługodawców, w szczególności dostawców produktów świeżych oraz produktów oferowanych pod marką własną, niezależnie od tego, jak długo z nami współpracują. Przeprowadzamy trzy rodzaje audytów: audyty bezpieczeństwa i jakości żywności, audyty środowiskowe oraz audyty społeczne. Audyty środowiskowe i społeczne prowadzone są przez niezależne podmioty zewnętrzne.
Audyty środowiskowe
Wszystkich nowych dostawców na początku współpracy oceniamy pod kątem kryteriów środowiskowych, za pomocą ankiet. Dzięki tym informacjom możemy upewnić się, że nasi dostawcy spełniają standardy środowiskowe, a także ustalić, jakie elementy ich działalności wymagają poprawy.
W 2023 roku przeprowadziliśmy 39 audytów środowiskowych u dostawców produktów oferowanych pod marką własną i produktów świeżych.
Oprócz tego, przeprowadziliśmy audyty 26 dostawców usług, które mają duży wpływ na środowisko, takich jak usługi transportowe, chłodnicze i klimatyzacyjne, usługi zarządzania odpadami, instalacji i konserwacji systemów oczyszczania, usługi poligraficzne, a także producentów i dostawców sprzętu.
Audyt środowiskowy obejmuje około 100 kryteriów, podzielonych na dziewięć obszarów dotyczących między innymi: zużycia wody, zużycia energii, gospodarki odpadami, emisji, redukcji hałasu czy składowania substancji niebezpiecznych. Dodatkowo sprawdzamy wielkość zakupów dokonywanych przez firmy oraz istotność wpływu środowiskowego wynikającą z ich działalności.
Audyty społeczne
Podczas audytów społecznych, sprawdzamy zgodność działań dostawców z polskimi i międzynarodowymi przepisami dotyczącymi praw człowieka oraz przestrzeganie najlepszych praktyk opracowanych przez Consumer Goods Forum. Niezależne jednostki audytujące sprawdzają 120 kryteriów w 12 kategoriach obejmujących między innymi: prawa człowieka, kwestie etyczne, zatrudnianie nieletnich, wolność zrzeszania się, przygotowanie na nagłe wypadki, bezpieczeństwo pracy, zapobieganie dyskryminacji czy zasady wynagradzania i rozliczania godzin pracy.
W 2023 roku przeprowadziliśmy 14 audytów społecznych.
Aspekty społeczne badamy także przy okazji audytów jakościowych nowych i obecnych dostawców – w tym przypadku z wykorzystaniem podejścia opartego na ryzyku, m.in. w odniesieniu do aspektów produktu, kraju pochodzenia. Podczas audytu weryfikujemy praktyki pracownicze, takie jak m.in. stosowanie odpowiedniej odzieży ochronnej, dostępność środków higieny oraz stan pomieszczeń socjalnych i sanitariatów.
W 2023 roku audytowaliśmy pod tym kątem 86 nowych dostawców marki własnej oraz 103 nowych dostawców produktów świeżych. Te kryteria oceniliśmy także u wszystkich 563 dostawców produktów oferowanych pod marką własną, niezależnie od długości współpracy. Oceniliśmy również ponad 347 dostawców produktów świeżych, co stanowi 49% wszystkich dostawców tego rodzaju produktów. Wśród przebadanych nie zidentyfikowaliśmy dostawców mających znaczące rzeczywiste i potencjalne negatywne skutki społeczne, w tym w obszarze praw swobody do zrzeszania się oraz pracy dzieci. Pomagamy dostawcom zrozumieć nasze wymogi i się do nich dostosować.
Zaangażowanie lokalnych dostawców
Zawsze, kiedy warunki lokalne pozwalają, kupujemy od polskich dostawców, co sprzyja rozwojowi regionalnej gospodarki poprzez wspieranie miejscowych firm. Stawiamy na lokalnych dostawców, którzy dostarczają produkty w bliskich odległościach, również w zgodzie z sezonowymi preferencjami. Krótsze trasy transportowe pomagają zmniejszyć emisje dwutlenku węgla oraz koszty związane z transportem. Ponadto, produkty spożywcze dostarczane w bliższym zasięgu trafiają na półki sklepowe szybciej i częściej, co zmniejsza ryzyko marnotrawstwa żywności.
Od polskich dostawców pochodzi:
93%
wszystkich produktów
żywnościowych85%
produktów świeżych
94%
produktów oferowanych
pod marką własną
Kontynuowaliśmy program dla lokalnych dostawców owoców i warzyw, aby mogli oni dostarczać swoje produkty do sklepów lub centrów dystrybucyjnych znajdujących się blisko miejsca produkcji.
W 2023 roku dzięki tej inicjatywie nawiązaliśmy relacje handlowe z około 200 dostawcami, którzy dostarczyli ponad 123 tys. ton owoców i warzyw, czyli o 36 tys. ton więcej niż w 2022 roku. W ramach programu zakupiliśmy produkty od ponad 60 rodzinnych gospodarstw rolnych.
W 2023 roku łączne zakupy owoców i warzyw od lokalnych dostawców wzrosły o ponad
50%
w porównaniu z 2022 rokiem i osiągnęły
130 mln kg/sztuk
w porównaniu z 85 milionami kilogramów/sztuk w poprzednim roku. Współpracowaliśmy z 372 dostawcami owoców i warzyw, przy czym liczba lokalnych producentów wzrosła z 226 (w 2022 roku) do 289 (w 2023 roku). Wspólnie z lokalnymi producentami zaplanowaliśmy dostawy warzyw i owoców na poziomie 28 milionów kilogramów/sztuk.
Od 2021 roku w naszej sieci działa system umożliwiający lokalnym rolnikom dostarczanie truskawki bezpośrednio do sklepów. W 2023 roku w 270 sklepach uruchomiliśmy pilotażowy program bezpośrednich dostaw malin, a w kilku sklepach w Warszawie – także jeżyn.
Zrównoważone pozyskiwanie
Certyfikacja produktów
Oferujemy konsumentom produkty świeże i marki własnej z certyfikatami zrównoważonego rozwoju i do tego samego zachęcamy naszych dostawców marek zewnętrznych. Chcemy w ten sposób odpowiednio komunikować konsumentom o pochodzeniu produktów, np. o ich wytworzeniu z surowców pozyskanych w sposób odpowiedzialny, zapobieganiu wylesianiu, zapewnieniu uczciwych stosunków handlowych oraz praw człowieka i praw pracowniczych, a także zapewnieniu dobrostanu zwierząt. Co roku wprowadzamy kolejne produkty z certyfikatami.
Wspieramy rolnictwo ekologiczne, dzięki czemu nie tylko dostarczamy naszym klientom produkty wysokiej jakości, lecz także przyczyniamy się do ochrony ekosystemów i zrównoważonego rozwoju. Rolnictwo ekologiczne sprzyja utrzymaniu bioróżnorodności, żyzności gleby, podtrzymaniu naturalnego obiegu materii i energii w przyrodzie i w ten sposób minimalizuje negatywny wpływ na środowisko.
W 2023 roku sieć Biedronka oferowała 52 produkty ekologiczne marki własnej i sprzedała ponad 22 tysiące ton produktów ekologicznych. Jednym z wprowadzonych produktów był Kurczak BIO. Więcej informacji na stronie https://www.biedronka.pl/pl/gobio
W 2023 roku osiągnęliśmy lepszy wynik niż zakładaliśmy –
16,2%
sprzedanych produktów i/lub opakowań w tych kategoriach posiadało certyfikaty zrównoważonego rozwoju.
Certyfikujemy proces wypieku bio-pieczywa, aby zapewnić najwyższą jakość produktów oraz zgodność z naszymi standardami dotyczącymi składników, technologii produkcji, higieny oraz bezpieczeństwa żywności. W 2023 roku liczba sklepów posiadających certyfikat pozwalający wypiekać bio-pieczywo wzrosła o 14 placówek do 489 wszystkich certyfikowanych.
Walka z wylesianiem
Od 2014 roku wraz z Grupą Jeronimo Martins monitorujemy surowce przyczyniające się do wylesiania, takie jak: soję, wołowinę, olej palmowy, papier i drewno wykorzystywane w produktach marki własnej oraz w produktach świeżych. Chcemy zwiększyć możliwość śledzenia tych składników w łańcuchach dostaw i zapewnić, że producenci przestrzegają zasad zrównoważonego rozwoju.
Osiągnęliśmy cel, jakim było zapewnienie, że w spożywczych produktach marki własnej znajduje się wyłącznie olej palmowy ze zrównoważonych upraw, certyfikowany przez Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Wymagamy tej certyfikacji i weryfikujemy ją u wszystkich dostawców marki własnej.
Zgodnie z podjętymi zobowiązaniami, do końca 2023 roku planowaliśmy o połowę ograniczyć wykorzystanie soi pochodzącej z nieznanych źródeł w produktach marek własnych, tak aby jej udział nie przekraczał 20% wszystkich źródeł. Udało nam się osiągnąć lepszy wynik niż zakładaliśmy, ograniczając w 2023 roku wykorzystanie soi pochodzącej z nieznanych źródeł do jedynie 6%. Jednocześnie, nie udało nam się zrealizować celu dotyczącego ograniczenia do 20% wykorzystania soi pochodzącej z krajów zagrożonych wylesianiem lub zapewnienia jej certyfikacji RTRS lub ProTerra – obecnie wciąż 73% soi pochodzi z tych krajów.
99% wołowiny obecnej w naszych markach własnych pochodzi z Polski, a pozostałe 1% – z Unii Europejskiej.
Zrównoważone rybołówstwo
Nasze polityki zrównoważonego pozyskiwania surowców dotyczą również produktów rybnych. Co roku przeprowadzamy przegląd naszej „Strategii zrównoważonego rybołówstwa”. Dbamy o to, by nasza działalność nie przyczyniała się do nadmiernej eksploatacji, zubożenia środowiska czy wyginięcia gatunków ryb. Co roku oceniamy liczebność sprzedawanych przez nas gatunków ryb i owoców morza.
Analiza wyników pozwala nam dostosowywać zamówienia tak, aby nie oferować gatunków, które są pod presją połowową. Nasze produkty świeże oceniamy zgodnie z wytycznymi organizacji IUCN (Lista Gatunków Zagrożonych International Union for Conservation of Nature), uznaną klasyfikacją oceniającą ryzyko wyginięcia gatunków roślin i zwierząt.
W 2023 roku w Biedronce oferowaliśmy 30 gatunków ryb – w ten sposób kontynuowaliśmy dywersyfikację naszego asortymentu, aby zmniejszać presję na najczęściej spożywane gatunki ryb. Pod koniec 2023 roku nasza oferta obejmowała 11 produktów z certyfikatem MSC.
Dobrostan zwierząt
W 2022 roku wdrożyliśmy standard Animal Welfare, opracowany przez Grupę Jeronimo Martins. Zobowiązuje on dostawców produktów oferowanych pod marką własną oraz produktów świeżych do zapewnienia zwierzętom odpowiednich warunków życia, w obszarze m.in. stałego dostępu do świeżej wody i paszy, zapewnienia odpowiedniego miejsca wypoczynku i schronienia, profilaktyki zdrowotnej i szybkiego leczenia, odpowiedniej opieki i eliminacji czynników stresogennych, zapewnienia odpowiedniej przestrzeni oraz towarzystwa tego samego gatunku.
W 2023 roku rozszerzyliśmy standard Animal Welfare o ryby – wprowadziliśmy dodatkowe kryteria i procedury, aby zapewnić rybom hodowlanym lepsze warunki życia i opieki. Audyty w ramach tego projektu rozpoczęły się pod koniec 2023 roku. Bazują one na standardach uwzględniających zarówno obowiązujące przepisy dotyczące dobrostanu, jak i specjalistyczną wiedzę oraz doświadczenie w pracy z rybami.
Nie sprzedajemy jaj z chowu klatkowego
100%
jaj sprzedawanych jako osobny produkt oraz wykorzystywanych w produktach naszych marek własnych pochodzi z hodowli ekologicznej, ściółkowej lub z wolnego wybiegu.
W 2023 roku nadal sprzedawaliśmy kurczaki z wolnego wybiegu wyhodowanego lokalnie (Kraina Mięs Nature – Kurczak z Wolnego Wybiegu). Minimalny wiek uboju wynosił 70 dni (wyższy niż minimalny wiek przewidziany przepisami UE wynoszący 56 dni), a dostęp do otwartej przestrzeni zapewniany był przy gęstości poniżej 27,5 kg/m2, co daje niemal dwukrotnie więcej miejsca niż w przypadku kurcząt hodowanych konwencjonalnie.
W naszej sprzedaży pojawił się również kurczak z chowu bez antybiotyków (Kraina Mięs Select - Kurczak Farmerski). Przyjęte przez nas standardy hodowli drobiu zakładają żywienie wyłącznie paszą roślinną oraz zapobieganie chorobom zamiast podawania kurczętom antybiotyków.