Raport zrównoważonego rozwoju 2023

O raporcie

O raporcie

Raport zrównoważonego rozwoju sieci Biedronka, wchodzącej w skład spółki akcyjnej Jeronimo Martins Polska, jest publikowany od 2020 roku. Niniejszy raport został przygotowany zgodnie z normami 2021 Global Reporting Initiative (GRI). Prezentowane dane, zarówno jakościowe, jak i ilościowe, dotyczą okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku, chyba że zaznaczono inaczej.

W zakresie aspektów wymiarowych i strukturalnych, w raportowanym okresie nie nastąpiły zmiany dotyczące rozmiaru, struktury, formy własności lub łańcucha wartości Biedronki. W stosunku do ostatniego Raportu za 2022 rok wprowadzono zmiany z metodyką przyjętą w raporcie Grupy. Informacje na temat wszystkich zmian znajdują się w Raporcie Rocznym Grupy.

Przedstawione dane częściowo zostały uzyskane wyłącznie na potrzeby niniejszego raportu, a znaczna część pochodzi z Raportu Rocznego Grupy Jerónimo Martins za 2023 rok. Oba źródła zostały niezależnie i zewnętrznie zweryfikowane. Raport roczny Grupy Jerónimo Martins został zweryfikowany przez EY. Raport zrównoważonego rozwoju sieci Biedronka za rok 2023 został poddany zewnętrznej weryfikacji przez niezależny podmiot, firmę SGS Polska Sp. z o.o. Weryfikacji dokonano zgodnie z Procedurami weryfikacji i atestacji SGS ESG & Sustainability Report Assurance opartymi na uznanych międzynarodowych wytycznych i standardach atestacyjnych, w tym zasadach procesu raportowania zawartych w Global Reporting Initiative Sustainability Reporting Standards (GRI Standards 2021) oraz wytycznych dotyczących poziomów atestacji zawartych w serii standardów AA1000 i ISAE3000, a także zgodnie z Międzynarodowym Standardem Usług Atestacyjnych ISAE3000 (zmienionym) – Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych, wydanym przez Radę Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług Atestacyjnych.

Weryfikacja objęła następujący zakres wskaźników: GRI 2-7, 202-1, 204-1, 301-1, 303-1, 305-1, 305-2, 306-3, 306-4, 306-5, 401-1, 401-3, 403-5, 403-9, 405-1. Przy wyborze zewnętrznego audytora zaangażowani byli przedstawiciele Pionu Ochrony Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju sieci Biedronka oraz Grupy Jerónimo Martins (Departament Corporate Communications and Responsibility), którzy kierowali się takimi kryteriami jak dotychczasowe doświadczenia w audytowaniu raportów niefinansowych. Zaproponowany podmiot został zatwierdzony przez Komitet ds. Audytu Grupy Jerónimo Martins.

Strukturę Raportu, jego założenia oraz ostateczną wersję dokumentu zatwierdza Zarząd sieci Biedronka, uwzględniając kluczowe dla organizacji kwestie. Członkowie zarządu odpowiadają za weryfikację końcowej treści każdego rozdziału raportu.

Określenie istotnych tematów raportowania

W celu zrozumienia wpływu, jaki Grupa Jeronimo Martins, a więc również Biedronka, ma na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę zgodnie z unijną Dyrektywą o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz z Europejskimi Standardami Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), w 2023 roku Grupa po raz pierwszy przeprowadziła kompleksową analizę podwójnej istotności.

W porównaniu do wcześniejszych analiz istotności przeprowadzanych przez Grupę (w latach 2013, 2016 i 2019), które obejmowały tylko istotność wpływu, badanie z 2023 roku pozwoliło na pogłębioną analizę istotności wpływu wraz z analizą istotności finansowej.

W badaniu z 2023 roku zrealizowanym na potrzeby oceny podwójnej istotności zebrano informacje od ponad 16 600 interesariuszy z dziewięciu rożnych grup w Polsce, Portugalii i Kolumbii w celu analizy istotności wpływu w całym łańcuchu wartości, biorąc pod uwagę dotkliwość i prawdopodobieństwo. W celu zidentyfikowania istotności finansowej ocena została przeprowadzona w oparciu o system zarządzania ryzykiem w Grupie, uwzględniający ryzyka i szanse w całym łańcuchu wartości, w oparciu o ich wielkość i prawdopodobieństwo. Wyniki oceny zostały następnie zatwierdzone przez menedżerów wyższego szczebla i członków Komitetu Wykonawczego Grupy.

Wprowadzając aspekty proceduralne oceny podwójnej istotności, analiza przeprowadzona przez Grupę Jeronimo Martins, składała się z następujących kluczowych kroków:

1. Identyfikacja tematów zrównoważonego rozwoju

Poprzez analizę międzynarodowych i lokalnych polityk i regulacji (np. Cele Zrównoważonego Rozwoju, Europejski Zielony Ład i inne międzynarodowe porozumienia w sprawie klimatu i różnorodności biologicznej), odpowiednich międzynarodowych standardów sprawozdawczości (np.: GRI, ESRS, SASB, TCFD) programów prac rożnych stowarzyszeń branżowych i organizacji pozarządowych (np. WBCSD i WWF), wskaźników zrównoważonego rozwoju oraz badań porównawczych.

2. Badanie opinii interesariuszy

Opinie były zebrane za pomocą wywiadów ankietowych wśród pracowników, konsumentów, dostawców i usługodawców, organizacji pozarządowych, fundacji charytatywnych, analityków i inwestorów, mediów, stowarzyszeń branżowych, firm ubezpieczeniowych oraz osób kształtujących opinię publiczną.

3. Identyfikacja oddziaływań, ryzyk i możliwości (IRO)

Opierając się na odpowiedziach udzielonych w ankiecie, sporządzono kompleksową listę oddziaływań, ryzyk i możliwości, w celu oceny potencjalnych istotnych tematów. Tematy te zostały następnie zestawione ze standardami ESRS. Ocena koncentrowała się na trzech rożnych etapach łańcucha wartości: w krótko-, średnio- i długoterminowym horyzoncie czasowym. Ryzyka i możliwości zostały następnie sklasyfikowane na podstawie ich wagi i prawdopodobieństwa wystąpienia, a oddziaływanie oceniono jako pozytywne lub negatywne oraz jako rzeczywiste lub potencjalne. Wynikowa lista z IRO została ostatecznie przefiltrowana za pomocą ustalonego progu istotności, w którym wybrano krótką listę istotnych oddziaływań, ryzyk i możliwości.

4. Ocena istotności z perspektywy wpływu i perspektywy finansowej

Zebrane informacje z poprzednich etapów zostały przedstawione za pomocą macierzy z osią istotności wpływu oraz osią istotności finansowej.

Zagadnienia zidentyfikowane jako istotne

W wyniku przeprowadzonej przez Biedronkę analizy wyróżniliśmy kluczowe tematy, które mają istotny wpływ na naszą strategię oraz relacje z interesariuszami. Tematy te odzwierciedlają zagadnienia, które mogą wpłynąć na funkcjonowanie spółki i korelacje z otoczeniem w krótkim, średnim i długim okresie.

Najważniejsze tematy z perspektywy istotności wpływu:

  • projektowanie opakowań w celu wykorzystywania zasobów w sposób zrównoważony
  • przystępność cenowa produktów
  • standardy bezpieczeństwa i jakości produktów
  • marnowanie żywności
  • zrównoważone i odpowiedzialne kryteria w łańcuchu dostaw
  • zmiany klimatu

Najważniejsze tematy z perspektywy istotności finansowej:

  • przystępność cenowa produktów
  • standardy bezpieczeństwa i jakości produktów
  • wynagrodzenie i benefity
  • marnowanie żywności
  • uczenie się i rozwój pracowników
  • innowacje produktów i usług
  • odpowiedzialny marketing i czysta etykieta

Kontakt

Pytania dotyczące Raportu Zrównoważonego Rozwoju sieci Biedronka prosimy kierować na adres sustainability@biedronka.com

Indeks GRI

Chcesz wiedzieć więcej?

Zobacz Indeks GRI.

Poprzednia strona

Wspieranie lokalnych społeczności