Poszanowanie środowiska naturalnego

Zobowiązania zrównoważonego rozwoju Biedronki na na lata 2021-2023
Zobowiązanie | Postęp w realizacji strategii w 2023 | Etap realizacji | |
---|---|---|---|
1. | Utrzymanie liczby lokalizacji z certyfikacją środowiskową ̨(16 centrów dystrybucyjnych oraz fabryka zup) oraz zapewnienie certyfikacji środowiskowej dla nowych lokalizacji (centra dystrybucyjne i jednostki przemysłowe) otwieranych w latach 2021-2023. | 17 centrów dystrybucji i fabryka zup z certyfikacją ISO 14001 (razem 18 lokalizacji). | 100% ![]() |
2. | Ograniczenie śladu węglowego (zakres 1 i 2) o co najmniej 30% w latach 2021-2023 (na 1000 euro sprzedaży) w porównaniu z rokiem 2017. | Ograniczenie śladu węglowego (zakres 1 i 2) o 57% w porównaniu z rokiem 2017. | 100% ![]() |
3. | Ograniczenie zużycia energii o 12% w latach 2021-2023 (na 1000 euro sprzedaży) w porównaniu z rokiem 2017. | Ograniczenie zużycia energii o 48% (na 1000 euro sprzedaży) w porównaniu z rokiem 2017. | 100% ![]() |
4. | Ograniczenie zużycia wody o 10% w latach 2021-2023 (na 1000 euro sprzedaży) w porównaniu z rokiem 2017. | Ograniczenie zużycia wody o 39% (na 1000 euro sprzedaży) w porównaniu z rokiem 2017. | 100% ![]() |
5. | Ograniczenie marnowania żywności do 16,1 kg na każdą tonę sprzedanej żywności w latach 2021-2023. | Współczynnik marnowania żywności 19,6 kg na każdą tonę sprzedanej żywności. | Częściowo zrealizowane |
6. | Zapewnienie, żeby co najmniej 13% opakowań produktów marki własnej było zaprojektowanych zgodnie z zasadami ekoprojektowania w okresie 2021-2023 w odniesieniu do liczby opakowań z asortymentu z 2020 roku. | 65% opakowań produktów marki własnej zaprojektowanych zgodnie z zasadami ekoprojektowania w odniesieniu do liczby opakowań z asortymentu z roku 2020. | 100% ![]() |
7. | Zapewnienie rocznego poziomu odzysku odpadów na poziomie co najmniej 91% ilości wytworzonych odpadów. | 91,5% odzyskanych odpadów. | 100% ![]() |
8. | Wspieranie co najmniej jednego projektu ochrony przyrody i coroczne prezentowanie jego rezultatów. | Wsparcie dla 3 projektów ochrony przyrody. | 100% ![]() |
9. | Zmniejszenie o 7% w okresie 2021-2023 zużycia plastiku mierzonego w tonach opakowań plastikowych na 1 mln euro obrotu w porównaniu z 2018 rokiem. | Zmniejszenie o 44% zużycia plastiku mierzonego w tonach opakowań plastikowych na 1 mln euro obrotu w porównaniu z 2018 rokiem. | 100% ![]() |
10. | Zwiększenie do roku 2023 zawartości plastiku pochodzącego z recyklingu do 10% w stosowanych przez nas opakowaniach z tworzyw sztucznych. | 11,9% zawartości plastiku pochodzącego z recyklingu w opakowaniach z tworzyw sztucznych. | 100% ![]() |
11. | Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla wynikającej z transportu towarów do sklepów o 5% (w tonach CO2e na 1000 przewiezionych palet), w okresie 2021-2023, w stosunku do 2020 roku. | Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla wynikającej z transportu towarów o 6,5%, w stosunku do 2020 roku. | 100% ![]() |
Nasze priorytety
Ochrona środowiska to jeden z filarów strategii zrównoważonego rozwoju Grupy. Działamy w oparciu o Strategię ochrony środowiska, zgodnie z którą:
Traktujemy kwestie ochrony środowiska jako jedno z kryteriów biznesowych we wszystkich operacjach i procesach decyzyjnych związanych z zarządzaniem.
Chcemy być liderem na rynku w zakresie ochrony środowiska.
Promujemy działania środowiskowe w całym łańcuchu wartości – od produktu do konsumenta.
Dlatego priorytetami w tym obszarze są dla nas:
walka ze zmianami klimatu – poprzez ograniczenie zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych, inwestowanie w odnawialne źródła energii i promowanie odpowiedzialnych postaw;
zachowanie bioróżnorodności – na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym;
gospodarowanie odpadami – prowadzenie odpowiedzialnej gospodarki odpadami, w zgodzie z zasadami gospodarki cyrkularnej;
materiały i opakowania – dążenie do optymalizacji wykorzystania zasobów i domykanie obiegu materiałów, podnoszenie świadomości wśród interesariuszy – pracowników, klientów i dostawców.
Propagujemy efektywność ekologiczną oraz ekoinnowacje w całym łańcuchu dostaw, a nasze działania reguluje przyjęta Polityka środowiskowa.
Od 2021 roku w Biedronce działa Komitet Ochrony Środowiska, który kształtuje odpowiednią kulturę organizacyjną oraz wspiera wdrażanie strategii ochrony środowiska. W 2023 roku w Komitecie działało 33 ambasadorów, reprezentujących 23 różne obszary biznesowe firmy.
Wdrażamy działania mające na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych i optymalizację zużycia energii. Inwestujemy w najnowsze technologie energooszczędnych systemów chłodzenia i oświetlenia, a także w odnawialne źródła energii.
Wierzymy, że działania te nie tylko przyczyniają się do zmniejszenia wpływu na środowisko, ale także inspirują naszych pracowników, klientów i partnerów do podejmowania odpowiedzialnych decyzji w tym obszarze. W tym celu także zapraszamy do dialogu i dzielimy się z nimi wiedzą, tak jak podczas konferencji „Energia życia”, poświęconej tematyce zrównoważonego rozwoju. Panel „Energia a środowisko – jak wydobyć pozytywną energię na każdym etapie łańcucha wartości” skupił się na energii odnawialnej, dekarbonizacji i podejściu do procesu zielonej transformacji w kontekście wyzwań, ale też szans dla polskiej gospodarki.
STANDARDY BIEDRONKI
Już czwarty rok z rzędu Grupa Jerónimo Martins uzyskała od CDP (Disclosure Insight Action) maksymalną liczbę punktów (A) za wyniki i przejrzystość sprawozdawczości dotyczącej walki ze zmianami klimatu, a także za zarządzanie wodą jako zasobem krytycznym i przeciwdziałanie wylesianiu. Nasza sieć ma istotny udział w uzyskanym wyniku Grupy, co wynika z konsekwentnie realizowanej strategii i skutecznych działań w obszarze ochrony środowiska.
Przeciwdziałanie zmianom klimatu
Nasze podejście
W 2023 roku Grupa opublikowała Plan transformacji klimatycznej, który obejmuje środki, inicjatywy i inwestycje wymagane do zapewnienia zgodności oraz ograniczenia wzrostu średniej globalnej temperatury do 1,5°C powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej oraz zachowanie i przywrócenie różnorodności biologicznej. Współpracujemy z dostawcami, zwłaszcza produktów świeżych i produktów oferowanych pod marką własną, propagujemy gospodarkę o obiegu zamkniętym, zrównoważone praktyki rolne i ustanawiamy strategie do walki z wylesianiem w naszym łańcuchu wartości. Aby dokładniej identyfikować ryzyka i szanse związane z klimatem w naszym łańcuchu wartości, lepiej je oceniać i nimi zarządzać, od 2020 roku wdrażamy rekomendacje TCFD (Grupy Zadaniowej ds. Ujawnień Finansowych związanych z klimatem).
W 2021 roku dołączyliśmy do inicjatywy Science Based Targets (SBTi), a w 2023 roku zgłosiliśmy do weryfikacji cele redukcji emisji oparte na naukowych podstawach. Zgodnie z metodologią i kryteriami SBTi, rok 2021 został wybrany jako rok bazowy, ze względu na najbardziej kompletne dane dotyczące emisji w zakresie 1, 2 i 3. Wyznaczone cele zostały zwalidowane przez SBTi w 2024 roku.
Cele Grupy w kierunku neutralności emisyjnej:

Krótkoterminowe:
- 55%
Do 2033 roku redukcja bezwzględnej emisji w zakresach 1 i 2 (energia i przemysł) o 55% w porównaniu z rokiem bazowym 2021.
- 60%
Zapewnienie, aby do 2030 roku 60% zużywanej energii pochodziło z odnawialnych źródeł.
- 33%
Do 2033 roku redukcja bezwględnych emisji w zakresie 3 (energia i przemysł) o 33%w porównaniu z rokiem 2021.
- 39%
Do 2033 roku redukcja bezwzględnych emisji w zakresach 1 i 3 (leśnictwo, grunty, rolnictwo – FLAG) o 39% w porównaniu z rokiem 2021.
- 100%
Do 2025 roku wyeliminowanie ryzyka wylesiania w łańcuchu głównych składników naszych produktów.

Długoterminowe:
- 90%
Do 2045 roku redukcja bezwzględnych emisji w zakresie 1 i 2 (energia/przemysł) o 90% w porównaniu z rokiem 2021.
- 90%
Do 2050 roku redukcja bezwzględnych emisji w zakresie 3 (energia/przemysł) o 90% w porównaniu z rokiem 2021.
- 72%
Do 2050 roku redukcja emisji w zakresach 1 i 3 (leśnictwo, grunty, rolnictwo – FLAG) o 72% w porównaniu z rokiem 2021.
- 100%
Do 2050 roku zneutralizowanie pozostałych emisji gazów cieplarnianych poprzez projekty spełniające rygorystyczne kryteria kwalifikowalności, zgodnie z najlepszymi praktykami międzynarodowymi.
Ślad węglowy organizacji i produktów
Aby osiągnąć cele redukcyjne, optymalizujemy zużycie energii, inwestujemy w najnowsze technologie energooszczędnych systemów chłodzenia i oświetlenia, a także w odnawialne źródła energii. Współpracujemy z dostawcami, zwłaszcza produktów świeżych i produktów oferowanych pod marką własną, propagujemy gospodarkę o obiegu zamkniętym, zrównoważone praktyki rolne i ustanawiamy strategie do walki z wylesianiem w naszym łańcuchu wartości.
W 2023 roku kontynuowaliśmy projekt opracowania narzędzia do obliczania śladu węglowego dla produktów marki własnej i produktów świeżych. Opracowaliśmy kalkulatory dla pięciu głównych kategorii produktów – papieru, wkładek i chusteczek, mięsa świeżego, towarów podstawowych, nabiału i tłuszczów oraz owoców i warzyw – obejmujące emisje gazów cieplarnianych z produkcji surowców i ich transportu, produkcji gotowych wyrobów, zagospodarowania odpadów oraz transportu produktów do magazynów.
Staramy się minimalizować wpływ na środowisko poprzez zastosowanie takich rozwiązań jak flota pojazdów niskoemisyjnych i optymalizacja tras. W 2023 roku emisja dwutlenku węgla związana z transportem towarów do sklepów w przeliczeniu na tysiąc palet spadła o 6,5% w porównaniu z 2020 rokiem. Zmniejszenie emisji z transportu towarów do sklepów o 4,49 ton CO2e na 1 000 przewiezionych palet.
Spośród trzech zakresów emisji, spadek w 2023 roku dotyczył emisji bezpośrednich (zakres 1), które ograniczyliśmy o 5,1%. Największa redukcja odnosi się do emisji związanych z wyciekiem substancji chłodniczych, dzięki wdrożeniu nowych technologii w tym zakresie. W przypadku emisji pośrednich odnotowaliśmy największy wzrost w zakresie 3, wynikający z zakupu produktów i usług, co było związane z rozszerzaniem asortymentu oraz działalności Biedronki.
Intensywność emisji gazów cieplarnianych w 2023 roku wyniosła 0,035 tCO2e w przeliczeniu na 1 000 euro sprzedaży. Oznacza to redukcję emisji w porównaniu z rokiem 2022 o 14,4%.
Do 2023 roku projekt „Dobra Energia” zmniejszył zużycie energii elektrycznej w sklepach średnio o 4%, co jest wynikiem lepszym niż zakładany plan oszczędności o 3%.
Program efektywności energetycznej „Dobra energia – oszczędzanie mamy w planie” objął swoim zasięgiem prawie 81 tys. pracowników Biedronki. Opracowaliśmy:
podręcznik dobrych praktyk oszczędzania energii w sklepach;
interaktywne szkolenia dla wszystkich pracowników sklepów (EduAkcja);
raporty z monitoringu zużycia energii elektrycznej;
specjalny chatbot ułatwiający codzienną pracę;
specjalny kod – energia, który uruchamiał natychmiastowe działania po stronie działu technicznego, w rezultacie czego rozwiązaliśmy 161 zgłoszeń ze sklepów.
Zachowanie bioróżnorodności
Bioróżnorodność odgrywa istotną rolę dla firm z branży spożywczej, ponieważ zapewnia stabilność środowiska naturalnego poprzez pełnienie usług ekosystemowych. Pomaga w utrzymaniu jakości gleby, zapylaniu roślin oraz naturalnej kontroli szkodników, co jest kluczowe dla wydajności i bardziej zrównoważonych upraw. Chcemy, aby nasze łańcuchy dostaw dostarczały zdrowe i różnorodne produkty, jednocześnie minimalizując negatywny wpływ naszej działalności na przyrodę. Zobacz więcej
Projekty ochrony gatunków
Od 2021 roku współpracujemy z Polskim Towarzystwem Ochrony Przyrody „Salamandra”, zajmującym się m.in. ochroną różnych gatunków i siedlisk przyrodniczych.
Dzięki naszym dotacjom w 2023 roku Towarzystwo kontynuowało działania na rzecz ochrony morświnów, wilków, rysi, żubrów, jeży oraz sóweczek, m.in.: zakupiono sprzęt i narzędzia do badań i działań ochronnych, przeszkolono zespoły ratownicze, prowadzono akcje ratunkowe i monitoring, zwalczano kłusownictwo, zatrudniono opiekunów w hodowlach ochronnych, oferowano pomoc merytoryczną specjalistów z dziedziny weterynarii, teriologii i ochrony przyrody.
STANDARDY BIEDRONKI
Zwracamy uwagę na rolę dzikich zapylaczy w otaczającym nas środowisku. Przy współpracy z Lasami Państwowymi zrealizowaliśmy projekt „Hotele dla zapylaczy”, które mają poprawić warunki ich bytowania, zadbać o ich dobrostan oraz zachęcać społeczności lokalne do podejmowania inicjatyw na rzecz owadów. Hotele dla zapylaczy to miejsca nie tylko sprzyjające tym owadom, lecz także ukazujące ich nieocenioną rolę w kształtowaniu natury. W ramach projektu postawiliśmy hotele w 10 nadleśnictwach oraz we wszystkich centrach dystrybucyjnych sieci.

Zarządzanie materiałami i opakowaniami
Nasza strategia przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym obejmuje cały łańcuch wartości i uwzględnia takie działania, jak ograniczenie wykorzystania materiałów z tworzyw sztucznych czy ekoprojektowanie opakowań.
Ekoprojektowanie
Stosujemy Dziewięć Złotych Zasad Projektowania wprowadzonych przez Consumer Good Forum we współpracy z partnerami (jednym z nich była Grupa Jerónimo Martins). W 2022 roku wydana została wersja zasad adaptowana na rynek polski przez Polski Pakt Plastikowy, które mają na celu zmienić sposób projektowania opakowań, aby wydłużyć pozostanie w obiegu jak najdłużej.
Wytyczne środowiskowe dotyczące opakowań, którymi się kierujemy, są ujęte w czterech kluczowych dokumentach: „Manual opakowań – palety”, „Mini brand book opakowań zbiorczych”, „Manual opakowań – standy ekspozycyjne”, „Podręcznik ekoprojektowania”. Na podstawie „Podręcznika ekoprojektowania” Biedronki, tworzymy manuale i wytyczne dla dostawców poszczególnych kategorii marek własnych.
W 2023 roku zorganizowaliśmy webinar dla dostawców i partnerów biznesowych poświęcony ekoprojektowaniu opakowań. Wzięło w nim udział 1000 osób z Polski i z zagranicy.
Zamykanie obiegu produktów i materiałów
Optymalizujemy formaty opakowań i dokonujemy zmian w materiałach opakowaniowych, aby umożliwić ich recykling. Redukujemy wagę opakowań oraz wykorzystujemy materiały pochodzące z recyklingu i w ten sposób zmniejszamy zużycie różnych materiałów opakowaniowych.
Aby zmniejszyć wykorzystanie tworzyw sztucznych, stosujemy nowe formaty, takie jak np. nowe uchwyty i etykiety w pięciolitrowej butelce wody Oaza, dzięki której w ciągu roku zredukowaliśmy ilość plastiku o ponad 160 ton
zmieniliśmy uchwyty w butelce 5L

W 2023 roku zredukowaliśmy wagę tworzyw sztucznych w 166 opakowaniach produktów marki własnej, co dało nam 829 ton mniej plastiku pierwotnego wprowadzonego do otoczenia.
Opakowania z papieru
W 2023 roku wyznaczyliśmy cel, aby 71% opakowań wykonanych z papieru pierwotnego posiadało certyfikaty FSC®/PEFC. Udało nam się go osiągnąć i obecnieasnej, co dało nam 73% naszych opakowań jednostkowych wykonanych jest z papieru certyfikowanego.
Gospodarowanie odpadami
Zarządzanie odpadami
Ograniczamy powstawanie odpadów i priorytetowo traktujemy recykling odpadów, których nie udaje się uniknąć. Wszystkie nasze placówki prowadzą selektywną zbiórkę wytwarzanych odpadów, zgodnie z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym. Wdrożyliśmy standard dotyczący opakowań zbiorczych, który wymaga, żeby opakowania w pełni nadawały się do recyklingu, a surowce do ich produkcji pochodziły z certyfikowanych, odpowiedzialnych źródeł FSC® lub PEFC.
W 2023 roku wytworzyliśmy ponad 445 tys. ton odpadów, prawie 67% z nich stanowiły odpady z papieru i tektury. Do ponownego użycia, recyklingu lub odzysku energii trafiło blisko 407 311 tys. ton wytworzonych przez nas odpadów, co oznacza, że 91,5% odpadów wytworzonych przez Biedronkę zostało przekazanych do odzysku.
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności
W branży produktów spożywczych, szczególnie tam, gdzie znaczną część stanowią świeże artykuły, istnieje zwiększone ryzyko marnowania żywności. Staramy się nieustannie minimalizować to wyzwanie, podejmując inicjatywy i wyznaczając kolejne cele.
Od 2020 roku w Biedronce wprowadzamy przeceny produktów świeżych ze zbliżającą się datą przydatności do spożycia oraz ostatnich sztuk wybranych produktów spożywczych, kosmetyków i środków chemicznych. W 2023 roku ta inicjatywa została wdrożona w 440 sklepach Biedronki.
Kontynuujemy przekazywanie żywności ze zbliżającą się datą przydatności organizacjom pożytku publicznego, współpracując z około 150 organizacjami, m.in. z Federacją Polskich Banków Żywności, Caritas, Markot oraz innymi organizacjami lokalnymi.

Współpracujemy z Too Good To Go – firmą wpływu społecznego, która poprzez aplikację umożliwia użytkownikom zakup niesprzedanej żywności po obniżonych cenach. W 2023 roku dostarczyliśmy ponad milion paczek z 500 sklepów, co pozwoliło zapobiec zmarnowaniu około 1,600 ton żywności
Aby złagodzić skutki marnowania żywności, od kilku lat prowadzimy kampanie edukacyjne i komunikacyjne promujące dobre praktyki w zakresie unikania marnowania żywności. W grudniu 2023 roku przeprowadziliśmy specjalną tygodniową akcję mającą na celu wspieranie polskich producentów i podnoszenie świadomości konsumentów na temat spożycia niedoskonałych warzyw, sprzedając w trakcie kampanii blisko 200 ton marchwi.
Edukacja i partnerstwa na rzecz ochrony środowiska
Nasze projekty
Projekt „Ekoznawcy Biedronki” to inicjatywa skierowana do wszystkich pracowników sieci Biedronka mająca na celu podniesienie świadomości na temat ochrony środowiska oraz propagowanie innych przyjaznych środowisku praktyk w miejscu pracy. W 2023 roku na platformie eduAkcja udostępniono nowe e-szkolenie oraz elektroniczny podręcznik pt. „Zostań Ekoznawcą. Zasady postępowania w zakresie gospodarowania odpadami w sklepach Biedronka”.

„ekoWakacje z Biedronką” to dwumiesięczny ogólnopolski projekt, którego celem jest edukacja w zakresie segregacji i recyklingu odpadów połączona z bezpośrednimi działaniami na rzecz ochrony środowiska. W 2023 roku blisko 30 000 uczestników wzięło udział w wydarzeniach przygotowanych przez Biedronkę. Na pierwszą edycję projektu składała się między innymi edukacyjna trasa śmieciarki Mieci po Polsce, zbiórki plastikowych butelek w 100 sklepach Biedronki oraz współpraca w ramach projektów Czyste Tatry i Czysty Bałtyk. Podczas akcji zebrano ponad 102 000 butelek plastikowych, co odpowiada 2 550 kg plastiku, z którego można wyprodukować ponad 116 000 sztuk nowych opakowań marki Polaris o pojemności 1 l lub blisko 320 tysięcy standardowych długopisów.
