Wspieranie lokalnych społeczności
Zobowiązania zrównoważonego rozwoju Biedronki na na lata 2021-2023
Zobowiązanie | Postęp w realizacji strategii w 2023 | Etap realizacji | |
---|---|---|---|
1. | Monitorowanie i ujawnianie co najmniej 70% (wartościowo) wpływu społecznego wynikającego z oferowanego corocznie wsparcia, zgodnie z modelem Business for Societal Impact (B4SI). | W 2023 roku grupa Jerónimo Martins monitorowała 98,8% swojego bezpośredniego wsparcia (kwalifikującego się zgodnie z wewnętrzną metodologią opartą na kryteriach B4SI, z wyłączeniem staży społecznych). | 100% |
2. | Wzmocnienie zaangażowania w projekty społeczne skierowane do dzieci, młodzieży i osób starszych ze środowisk zagrożonych wykluczeniem, koncentrujące się na promocji zdrowia i zdrowego odżywiania, mające na celu bezpośredni wpływ na 1 mln osób do 2023 roku (poprzez działania wszystkich spółek Grupy). | W 2023 roku, opierając się na metodologii B4SI, szacuje się, że Spółki Grupy (skoncentrowane głównie na reagowaniu na sytuacje kryzysowe oraz na wsparciu społecznym) wsparły ponad 2,2 miliona osób z wrażliwych środowisk, w tym projekty skupiające się na kwestiach zdrowia i zdrowego odżywiania. Szacujemy, że w 2022 roku dotarliśmy do około 4,5 miliona osób, a w 2021 roku do około 2,4 miliona osób. | Częściowo zrealizowane |
3. | Rozszerzenie programu bezpośredniego przekazywania nadwyżek żywności ze sklepów do lokalnych organizacji pozarządowych, obejmując nim 70,5% sklepów do 2023 roku. | Do końca 2023 roku w Polsce było 2701 sklepów, w których obowiązywały procedury przekazywania żywności lokalnym organizacjom pomocowym. Ta liczba to ponad 75% sklepów firmy. | 100% |
Nasz wpływ społeczny
W Biedronce mamy świadomość, że długofalowy zrównoważony rozwój wiąże się z odpowiedzialnością za dobrobyt i dobrostan lokalnych społeczności. Grupa Jerónimo Martins kieruje się tymi wartościami od wielu lat. Kontynuujemy to podejście, realizując „Politykę Wspierania Społeczności Lokalnych”, która odzwierciedla nasze zaangażowanie w aktywne budowanie społeczeństw opartych na zasadach równości.
Monitorujemy efekty podejmowanych działań, a wpływ społeczny mierzymy z wykorzystaniem standardu B4SI (Business for Societal Impact) – dawniej LBG (London Benchmarking Group).
Biedronka angażuje się społecznie w kilku kluczowych obszarach, takich jak promowanie zdrowia i jakości życia poprzez popularyzację zdrowych nawyków żywieniowych, walka z marnowaniem żywności, działalność edukacyjna, wyrównywanie szans osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz kształtowanie postaw obywatelskich i prośrodowiskowych i w toku projektów realizowanych w społecznościach lokalnych.
W 2023 roku całościowa kwota przeznaczona na projekty i kampanie społeczne, z uwzględnieniem darowizn żywnościowych przekazywanych przez sklepy i centra dystrybucyjne bezpośrednio organizacjom społecznym, przekroczyła 196 250 619,93 zł.Z naszego wsparcia skorzystało ponad 650 organizacji.
Współpraca z ogólnopolskimi organizacjami
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
Nasza firma po raz kolejny była sponsorem głównym Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Podczas 32. Finału wspólnie z naszymi klientami przekazaliśmy Orkiestrze 6,5 miliona złotych.
Na potrzeby akcji w naszej sieci pojawiły się specjalnie zaprojektowane dla Biedronki puszki na wpłaty od klientów; można było również dokonać wpłaty w kasach samoobsługowych i tradycyjnych przy płatnościach kartą oraz gotówką. Oprócz prowadzenia zbiórki finansowej, wspieraliśmy 32. Finał sprzedając specjalne czapki z logo Biedronki i WOŚP. Cały przychód z ich sprzedaży, z wyłączeniem podatku VAT, został przekazany na cel akcji –„Płuca po pandemii". Ponadto, poza zbiórkami w sklepach i sprzedażą licencjonowanych produktów, przekazaliśmy na licytacje prowadzone w ramach 32. Finału, m. in. możliwość udziału w naszych reklamowych sesjach zdjęciowych czy bilety Gold na mecz Polska-Estonia na Stadionie PGE Narodowym.
Od początku współpracy z WOŚP przekazaliśmy w trakcie Finałów łącznie ponad 21 mln zł.
Stowarzyszenie Wiosna
Już po raz czwarty nasza sieć była partnerem głównym Szlachetnej Paczki, programu organizowanego przez Stowarzyszenie WIOSNA. W ramach współpracy i kampanii „Magnetic przyciąga dobro” przygotowaliśmy 24 produkty ze specjalnej świątecznej linii słodyczy Magnetic z logo Szlachetnej Paczki. Produkty można było kupić nie tylko w sklepach stacjonarnych, ale również w sklepie BIEK poprzez aplikację Glovo. W 2023 roku przekazaliśmy Stowarzyszeniu WIOSNA 350 tys. zł.
Przy wsparciu merytorycznym Szlachetnej Paczki również w 2023 roku nasi pracownicy wzięli udział w wolontariacie pracowniczym. 663 pracowników naszych sklepów, centrów dystrybucyjnych i biur przygotowało paczki dla 27 rodzin. Wartość tego wsparcia wyniosła ponad 100 tys. Złotych.
Caritas Polska
Podobnie jak w zeszłym roku Biedronka była głównym sponsorem „Pudełek Szczęścia” – akcji, która w czasie pandemii zastąpiła tradycyjne pikniki organizowane z okazji Dnia Dziecka między innymi dla podopiecznych placówek prowadzonych przez Caritas oraz dla dzieci uchodźców.
W ramach akcji przekazaliśmy nasze produkty (zdrowe przekąski i maskotki z serii „Bystrzaki”) do 20 tys. paczek o wartości ponad 401 tys. zł, a także 230 tys. złotych darowizny na cele akcji. Dodatkowo Caritas otrzymał od nas ponad 250 tys. maskotek, które trafią do dzieci podczas kolejnych akcji. Całkowita wartość wsparcia wyniosła ponad 4 mln zł.
Co roku w ramach wsparcia sprzedajemy specjalne znicze z logo Caritas. Dochód z ich sprzedaży – 275 tys. zł – został przeznaczony na długoterminową pomoc i organizację wypoczynku dla podopiecznych świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych prowadzonych przez Caritas Polska oraz Fundację Pro Caritate. Ponadto zorganizowaliśmy dwie zbiórki żywności dla najbardziej potrzebujących – przed Wielkanocą i przed Bożym Narodzeniem. Więcej o tych zbiórkach w podrozdziale Zbiórki Żywności.
Polski Czerwony Krzyż
W 2023 roku byliśmy głównym sponsorem 30. edycji Olimpiady Zdrowia PCK z Biedronką, organizowanej przez Polski Czerwony Krzyż. Celem programu jest promowanie zdrowych nawyków żywieniowych i zdrowego stylu życia wśród młodzieży.
Do udziału w Olimpiadzie zaproszono wszystkie szkoły działające w Polsce. Jej uczestnicy rozwiązywali test oraz przygotowywali projekty propagujące zdrowy styl życia i zdrowe odżywianie w swoich lokalnych społecznościach. W 30. edycji Olimpiady Zdrowia wzięło udział 17 894 uczniów z 1311 szkół. Zwycięzca otrzymał indeks na jedną z dwóch uczelni – Uniwersytet Opolski lub Uniwersytet Medyczny w Łodzi, które objęły olimpiadę patronatem honorowym. Ponadto laureaci pierwszych trzech miejsc w obu kategoriach otrzymali bony podarunkowe ufundowane przez Polski Czerwony Krzyż oraz prezenty od sieci Biedronka.
Dodatkowo nasza sieć przyznała dwie nagrody „Nadziei Biedronki” za najbardziej wpływowe i obiecujące kampanie na rzecz społeczności lokalnych. Zaangażowaliśmy się też w konkurs merytorycznie. Nasi eksperci ds. żywienia brali udział w opracowaniu pytań konkursowych, a w jury konkursu zasiadło dwóch przedstawicieli Biedronki.
W ramach współpracy przy organizacji Olimpiady swoją wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania mogli sprawdzić także nasi pracownicy, uczestnicząc w specjalnie przygotowanym quizie. Wzięło w nim udział ponad 400 osób.
Łączna wartość zainwestowanych przez nas środków przekroczyła 200 tys. zł i obejmowała zarówno środki finansowe, jak i rzeczowe.
Projekty pomocy Ukrainie
Biedronka, Fundacja Biedronki i cała Grupa Jerónimo Martins nadal aktywnie pomagają Ukrainie, wspierając zarówno osoby poszkodowane w wyniku wojny na terytorium Ukrainy, jak i uchodźców. Stale monitorujemy sytuację na Ukrainie i dostosowujemy nasze działania do bieżących potrzeb lokalnych społeczności oraz uchodźców.
Inicjatywy podejmowane w 2023 roku finansowane z darowizn przekazanych w 2022 roku przez Biedronkę:
Polska Akcja Humanitarna
Edukacja Globalna – program poświęcony wojnie w Ukrainie i jej oddziaływaniu na polskie społeczeństwo. Obejmował przygotowanie materiałów szkoleniowych, prowadzenie kampanii w szkołach oraz warsztaty i szkolenia dla nauczycieli oraz popularyzatorów wiedzy. Ogólna liczba uczestników przekroczyła 2 700 osób.
Caritas Polska
Pobyty Wytchnieniowe – akcja zorganizowana dla dzieci z Ukrainy przebywających naterenach objętych wojną. Skorzystało z nich 370 dzieci.
Domki w Laskach – budowa dwulokalowych domów modułowych dla uchodźców z Ukrainy. Powstały trzy domy, z których każdy pomieści do 10 osób.
SOS Wioski dziecięce
Dom Dziecka w Lublinie – zapewnia schronienie uchodźczym rodzinom zastępczym i wielodzietnym, oferując miejsce dla 41 osób.
Kontynuacja działalności Centrum Specjalistycznego SOS Terapia Traumy, które zapewnia kompleksową pomoc psychologiczną, terapeutyczną i pedagogiczną, wspomaga podopiecznych Stowarzyszenia oraz inne osoby, przygotowując je do dorosłości. W 2023 roku pomoc objęła ponad 100 dzieci.
Polska Misja Medyczna
Kontynuacja rozpoczętego w 2022 roku projektu poszerzania opieki neonatologicznej i położniczej na obszarach Ukrainy dotkniętych wojną. W ramach projektu m.in.
- Dostarczono 20 specjalistycznych zestawów medycznych dla noworodków.
- Organizowano szklienia z zakresu neonatologii i intensywnej terapii noworodków dla personelu medycznego, z których skorzystało ponad 300 osób.
- Zorganizowano szkolenia online dla personelu medycznego dotyczące praw pacjenta, komunikacji lekarz-pacjent oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, z których skorzystało ponad 400 osób.
- Zorganizowano kurs online dla pracowników placówek medycznych z całej Ukrainy z udziałem 1000 lekarzy.
- Zorganizowano 95 szkoleń dla kobiet w okresie okołoporodowym poświęconych prawom pacjentek, ciąży i opiece nad noworodkiem.
Działania Fundacji Biedronki dla Ukrainy
W roku 2023 Fundacja kontynuowała programy na rzecz ofiar wojny w Ukrainie, przekazując na ten cel blisko 26 mln zł (blisko 51 mln zł od wybuchu wojny). W ramach projektu „Paczka dla Rodziny” Fundacja Biedronki finansuje pomoc humanitarną dostarczaną przez Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej do Ukrainy, także na tereny położone blisko linii frontu. Więcej informacji o działaniach Fundacji Biedronki przedstawiono w podrozdziale Fundacja Biedronki.
Działania na rzecz wyrównywania szans
Współpraca z organizacjami pomocowymi na poziomie regionalnym
Na poziomie regionalnym w ramach współpracy z organizacjami pomocowymi realizujemy wiele inicjatyw wspierających społeczności lokalne: organizujemy zbiórki żywności i innych artykułów pierwszej potrzeby, a także oferujemy pomoc finansową.
Każde regionalne biuro naszej sieci posiada budżet na darowizny przekazywane między innymi lokalnym organizacjom pozarządowym. Całkowita wartość bezpośrednich darowizn rzeczowych i finansowych przekazanych w 2023 roku wyniosła 196 250 619,93 zł.
Wzmacnianie inkluzywności społecznej
Wzmacnianie inkluzyjności społecznej i wspieranie osób zagrożonych niedożywieniem oraz wykluczeniem społecznym stanowi integralną część naszej misji.
„Wigilia Kościuszko”
W 2023 roku po raz kolejny wsparliśmy organizację „Wigilii Kościuszko”, która odbyła się w grudniu na Rynku Głównym w Krakowie. Osoby potrzebujące otrzymały ciepły posiłek i świąteczne paczki zawierające produkty spożywcze z Biedronki o łącznej wartości ponad 13 tys. złotych.
„Opłatek Maltański”
Jak co roku, włączyliśmy się także w 22. edycję „Opłatka Maltańskiego”, świątecznej akcji charytatywnej organizowanej przez Związek Polskich Kawalerów Maltańskich oraz Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej. Przekazaliśmy produkty spożywcze do świątecznych paczek o łącznej wartości ponad 34 tys. złotych, a także dodatkowe 75 tys. złotych jako wsparcie finansowe na potrzeby Maltańskiego Centrum Pomocy Rodzinie dla Uchodźców z Ukrainy w Poznaniu.
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu
Współpracując z partnerami społecznymi, dążymy do stworzenia bardziej zrównoważonego i przyjaznego społeczeństwa, w którym każdy ma szansę na godne życie.
Nadzieja na Mundial
Sieć Biedronka od ponad dekady wspiera turnieje „Nadziei na Mundial”, a od 2018 roku jest sponsorem głównym Mistrzostw Świata Dzieci z Domów Dziecka. W sierpniu 2023 roku odbyła się 8. edycja Mistrzostw Świata Dzieci z Domów Dziecka. W zawodach uczestniczyły drużyny z 21 krajów, czyli 200 zawodników w wieku do 17. roku życia. Biedronka przekazała nagrody o wartości prawie 36 tys. złotych – żywność, urządzenia elektroniczne i artykuły papiernicze. Podczas turniejowego weekendu uczestnicy nie tylko grali w piłkę nożną, ale także mieli okazję skorzystać z różnych atrakcji w specjalnie przygotowanej strefie Biedronki.
Całkowita wartość wsparcia przekazanego w ramach umowy sponsorskiej i darowiznowej organizatorom Nadziei na Mundial wyniosła 600 tys. zł.
Zbiórki żywności
W okresie przedświątecznym Federacja Polskich Banków Żywności i Caritas Polska zorganizowały w naszych sklepach tradycyjne zbiórki żywności.
W marcu Federacja Polskich Banków Żywności przeprowadziła wielkanocną zbiórkę żywności pod hasłem „Święta godne, a nie głodne”. Wolontariusze działający w ponad 490 sklepach Biedronki zebrali 57,4 ton produktów żywnościowych, które przekazano najbardziej potrzebującym. Natomiast w listopadzie pod tym samym hasłem w 918 sklepach naszej sieci wolontariusze zebrali 118 ton żywności.
W marcu pod hasłem „Tak. Pomagam!” wolontariusze Caritas Polska zebrali ponad 115 ton produktów żywnościowych w ponad 850 sklepach Biedronki, a w grudniu – 180 ton żywności w 730 sklepach. Podczas zbiórki pomagało 25 tys. wolontariuszy.
Podczas zbiórek żywności w 2023 roku w partnerstwie z Caritas Polska oraz Federacją Polskich Banków Żywności nasi klienci przekazali ponad 470 ton produktów najbardziej potrzebującym.
Walka z ubóstwem menstruacyjnym
W ramach walki z ubóstwem menstruacyjnym, które dotyka tysiące uczennic w polskich szkołach, współpracujemy z Fundacją Akcja Menstruacja, której celem jest eliminacja wykluczenia menstruacyjnego poprzez zwiększenie dostępu do środków higienicznych. W ramach programu „Akcja Menstruacja w Twojej szkole” w roku szkolnym 2022/23 zaopatrzyliśmy 511 szkół w środki menstruacyjne dla 103 tys. uczennic. W roku szkolnym 2023/24 zwiększyliśmy liczbę szkół do 640, co umożliwiło dostęp do środków higienicznych 128 tys. uczennic.
Wspieramy rodziców
Dla dzieci, które przyszły na świat w 2023 roku, we współpracy z naszą marką własną pieluch i z marką dziecięcych artykułów higienicznych Dada, przygotowaliśmy paczki powitalne, które, po wcześniejszej rejestracji na stronie dadaclub.pl, dostarczano prosto do domów nowych rodziców. Od początku trwania akcji przekazaliśmy ponad 240 tys. Paczek.
Wspieranie rozwoju najmłodszych
Biedronka aktywnie dba o rozwój najmłodszych poprzez organizację akcji edukacyjnych oraz promowanie innowacyjnych pomysłów.
Konkurs Piórko
Zaangażowanie w promowanie czytelnictwa wśród najmłodszych jest integralną częścią naszej misji – wspierania rozwoju dzieci w Polsce. Od 2015 roku Biedronka promuje debiutujących autorów i ilustratorów książek dla dzieci i zaprasza ich do udziału w konkursie „Piórko. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”. W dziewięciu edycjach konkursu nadesłano 31 tys. prac, z których wybraliśmy i wydaliśmy 9 książek. W 2023 roku odbyła się 9. edycja tego konkursu, w której zwyciężyła Joanna Czarny z opowieścią „Sernik z kamieniami”. Za ilustracje do zwycięskiego tekstu nagrodę zdobyła Aleksandra Lipka. Laureatki otrzymały nagrody wysokości 100 tys. złotych każda.
Konkursowi towarzyszy Tydzień Głośnego Czytania w Biedronce. Przez 7 dni, podczas zakupów, klienci mogli usłyszeć fragmenty nagrodzonej książki czytane przez Wiktora Zborowskiego.
Smart Kids Planet
We współpracy z Centrum Mądrej Zabawy Smart Kids Planet w 2023 roku uczyliśmy dzieci podstaw przedsiębiorczości. W Strefie Mądrych Zakupów, której byliśmy partnerem, dzieci miały możliwość odgrywania roli sprzedawcy, pracownika sklepu lub kupującego i uczyły się liczenia, oszczędzania oraz podstaw racjonalnego gospodarowania budżetem domowym. Od otwarcia w 2022 roku atrakcję odwiedziło ponad 300 tys. osób.
Gang Mocniaków
Jak co roku jesienią ruszyła nasza lojalnościowa akcja maskotkowa. Gang Mocniaków propagował zbilansowaną dietę, edukował w zakresie zdrowego stylu życia i dokonywania bardziej świadomych wyborów żywieniowych. Aby wzmocnić przekaz, po raz pierwszy wprowadziliśmy możliwość zdobycia dodatkowych naklejek w akcji za poprawne rozwiązanie quizu dotyczącego zdrowego odżywiania w naszej aplikacji. Klienci otrzymywali naklejki, a przy okazji poszerzali wiedzę dietetyczną. W ramach tej akcji klienci rozwiązali prawie 6 milionów quizów, odpowiadając na ponad 23,5 miliona pytań dotyczących zdrowego odżywiania.
Tradycyjnie akcji lojalnościowej Biedronki towarzyszyły książki. W edycji 2023 było ich pięć i wszystkie, poza opowieściami o charakterze edukacyjnym, dotyczącymi bohaterów Gangu Mocniaków, prezentowały ciekawostki żywieniowe, opracowane we współpracy z dietetykami.
Fundacja Biedronki
Misją Fundacji Biedronki jest niesienie pomocy najbardziej wrażliwym grupom społecznym, w szczególności osobom starszym, oraz przyczynianie się do poprawy ich jakości życia. Działa od kwietnia 2020 roku i jest finansowana przez Jerónimo Martins Polska.
Fundacja działa w obrębie następujących filarów: walka z ubóstwem i niedożywieniem seniorów, przeciwdziałanie ich samotności, wsparcie ochrony zdrowia oraz budowanie świadomości i zaangażowania na rzecz osób starszych. Fundacja reaguje również na sytuacje kryzysowe, takie jak wojna w Ukrainie czy pandemia.
Współpraca z blisko 1 600 organizacjami partnerskimi (partnerami społecznymi)
230 tys. beneficjentów programów pomocowych
Łącznie ok. 26 mln zł przekazane na pomoc Ukrainie
Wartość wydatków w 2023 roku (w mln zł) w podziale na filary działalności Fundacji
Filary pomocy | Programy społeczne | Wydatki w roku 2023 (zł) |
---|---|---|
Filar 1 Przeciwdziałanie ubóstwu i niedożywieniu | Na codzienne zakupy, Karta dobra, Poczta Obiadowa, Żywieniowy SOS | 35 066 720,43 |
Filar 2 Walka z samotnością | Danie Wspólnych Chwil, Akcja Kolacja, Radosne Święta z Fundacją Biedronki | 9 917 837,89 |
Filar 3 Wsparcie ochrony zdrowia | Fundacja Biedronki dla polskiej geriatrii, Dzienny dom „Przystanek Klementyny” w Białobrzegach, Hospicjum Proroka Eliasza, Schronisko dla osób w kryzysie bezdomności w Warszawie | 1 703 865,68 |
Filar 4 Pomoc w sytuacjach kryzysowych | Pomoc dla Ukrainy | 25 995 741,26 |
Filar 5 Świadomość i zaangażowanie | Wyzwanie sportowe dla pracowników Biedronki, Wsparcie Związku Powstańców Warszawskich | 437 716,24 |
73 121 881,50 |
Filar 1 - Przeciwdziałanie ubóstwu i niedożywieniu
Fundacja za pośrednictwem organizacji partnerskich udziela seniorom pomocy finansowej na zakup żywności, wspiera również jadłodajnie i schroniska dla osób w kryzysie bezdomności oraz dostarcza posiłki osobom, które ze względu na wiek nie są w stanie same ich przygotować. Filar ten obejmuje różnorodne projekty i inicjatywy.
Jednym z programów w tym filarze jest program „Na codzienne zakupy”. To najstarsza inicjatywa Fundacji Biedronki, prowadzona we współpracy z Caritas Polska i 42 diecezjalnymi Caritas. Projekt zakłada przyznanie karty „Na codzienne zakupy” seniorom spełniającym określone kryteria wiekowe i dochodowe, zasilaną przez dziesięć miesięcy określoną kwotą. W edycji 2023 było to 185 złotych miesięcznie, co stanowiło wzrost o 15 złotych w porównaniu z poprzednim rokiem. Kartę otrzymało 11 tys. osób. Dotarciem do starszych osób w trudnej sytuacji oraz ich kwalifikacją do programu zajmują się wolontariusze i pracownicy Caritas. W roku 2023 Fundacja zorganizowała dziesięć sesji szkoleniowych poświęconych rozwijaniu umiejętności wolontariackich. Szkolenia objęły także kwestie dotyczące odżywiania seniorów i wzięło w nich udział około 420 osób. Seniorzy biorący udział w programie otrzymali od Fundacji specjalne talerze, nazywane Talerzami Zdrowego Żywienia, które pomagają w prawidłowym komponowaniu dań.
Od 2020 roku łączne nakłady Fundacji na program „Na codzienne zakupy” wyniosły 66,8 mln zł, w tym 20,99 mln zł w 2023 roku.
Filar 2 - Walka z samotnością
Fundacja organizuje programy sprzyjające budowaniu społecznych więzi, by każdy, bez względu na wiek czy sytuację, miał możliwość aktywnego uczestnictwa w życiu swojej społeczności. W ramach tego filaru Fundacja prowadzi programy spotkań dla seniorów („Danie Wspólnych Chwil”, „Akcja kolacja”) oraz dostarcza prezenty na święta dla seniorów w miejscach całodobowej opieki.
„Danie Wspólnych Chwil” to uruchomiony pilotażowo w 2022 roku program, którego celem jest przeciwdziałanie samotności osób starszych z terenów wiejskich i ich integracja z lokalną społecznością. Program ten Fundacja prowadzi wspólnie z Kołami Gospodyń Wiejskich. W 2023 roku Fundacja zaangażowała 750 Kół, które przygotowały łącznie 4580 spotkań w różnych zakątkach Polski. Ważnym elementem spotkań przy wspólnym stole jest posiłek. Aby Koło mogło kupić produkty potrzebne do jego przygotowania, otrzymywało od Fundacji e-Kod na zakupy o wartości 4 tys. złotych. W ramach tej kwoty Koło zobowiązywało się do zorganizowania minimum 3 spotkań.
Fundacja pomaga również Kołom w propagowaniu wśród seniorów zasad prawidłowego żywienia. Przykładem może być zorganizowana w 2023 roku „Akcja Woda”, poświęcona znaczeniu odpowiedniego nawodnienia dla zdrowia.
Filar 3 - Wsparcie ochrony zdrowia
Inicjatywy podejmowane w tym obszarze koncentrują się na zapewnieniu osobom starszym dostępu do opieki zdrowotnej i poprawie ochrony zdrowia. Obejmują głównie inwestycje infrastrukturalne – dofinansowanie budowy obiektów, zakup sprzętu i wyposażenia.
W 2023 roku Fundacja Biedronki realizowała różnorodne projekty i inicjatywy służące osiągnięciu tych celów. Przykładem jest program „Fundacja Biedronki dla polskiej geriatrii”, który wspiera szpitale z oddziałami geriatrycznymi, finansując zakup potrzebnego sprzętu medycznego. Dotychczas z programu skorzystało osiem szpitali, które otrzymały wsparcie na łączną kwotę 3,19 mln złotych. W 2023 roku trzy szpitale otrzymały 1,08 mln złotych.
Filar 4 - Pomoc w sytuacjach kryzysowych
Filar „Pomoc w sytuacjach kryzysowych” koncentruje się na udzielaniu szybkiego i skutecznego wsparcia osobom dotkniętym nagłymi zdarzeniami losowymi, takimi jak klęski żywiołowe, wojna czy inne sytuacje kryzysowe. W roku 2023 wsparcie dla Ukrainy obejmowało programy dla uchodźców w Polsce (karty zakupowe i zapewnienie bezpłatnego zakwaterowania) oraz pakiety humanitarne dla osób dotkniętych wojną, które pozostały w Ukrainie. Łącznie Fundacja Biedronki przeznaczyła na takie wsparcie blisko 51 mln zł, w tym prawie 26 mln zł w 2023 roku.
W ramach pomocy humanitarnej, we współpracy z Polskim Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM), Fundacja wysłała 30 transportów, które zawierały 903 palety produktów pierwszej potrzeby, takich jak kasze, makarony, konserwy czy środki czystości. Tylko w 2023 roku pomoc otrzymało ponad 57 tys. osób. Nakłady Fundacji w 2023 roku wyniosły 4,7 mln zł.
Po zniszczeniu tamy w Nowej Kachowce Fundacja wsparła również powodzian. Na pomoc przeznaczono ponad 166 tys. zł, za które skompletowano 1000 zestawów, zawierających koc, pościel, prześcieradło, kołdrę, poduszkę, worki na śmieci, wodę oraz produkty spożywcze.
Filar 5 - Świadomość i zaangażowanie
Ważnym elementem działalności Fundacji Biedronki jest zwiększanie społecznej świadomości i uwrażliwianie na potrzeby osób starszych. Fundacja organizuje kampanie informacyjne i angażuje się w inne działania, które umożliwiają osiągnięcie tego celu. Wspiera między innymi Związek Powstańców Warszawskich. Przed rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego przekazała tej organizacji 100 tys. złotych, które zostały przeznaczone na zapomogi dla Powstańców zrzeszonych w tej organizacji. Ponadto Fundacja przygotowała dla Powstańców prezenty świąteczne. 65 członków Związku otrzymało paczki z produktami świątecznymi i delikatesowymi, które dostarczono im bezpośrednio do domów.
W 2023 roku Fundacja Biedronki otrzymała następujące nagrody i wyróżnienia:
- Dobroczyńca Roku – Fundacja Biedronki oraz sieć Biedronka zostały laureatem 26. edycji konkursu Dobroczyńca Roku w kategorii „Pomoc uchodźcom i Ukrainie”
- Stevie Awards – Gold Stevie Winner za program Fundacji Biedronki „Danie Wspólnych Chwil” w The 2023 International Business Awards® w kategorii „Event społeczny”. Projekt zdobył dodatkową nagrodę Grand Stevie za najwyżej ocenioną nominację roku
- Złote Spinacze – Złoty Spinacz w kategorii „Event społeczny” za projekt „Danie Wspólnych Chwil”
- Kamień Milowy – nagroda Ogólnopolskiej Federacji na rzecz Rozwiązywania Problemu Bezdomności w kategorii „Współpraca z biznesem”
- Gospodarcza osobowość roku – nagroda Federacji Przedsiębiorców Polskich w kategorii „Gospodarcza osobowość roku – aktywność społeczna”.