Zrealizowany na zlecenie sieci Biedronka przez niezależny ośrodek badawczy Ipsos
Raport z badania to obszerne źródło informacji, pozwalające zrozumieć m.in. dlaczego Polacy w swoich zwyczajach żywieniowych są rozdarci, co najbardziej zmieniło się w naszym sposobie żywienia, a co pozostaje niezmienne, jak zmieniło się nasze podejście do robienia zakupów i gotowania, a także jak Biedronka zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków i za co cenią ją konsumenci oraz w jakich kategoriach produktów polskość ma największe znaczenie.
Można powiedzieć, że rację mają i ci, którzy mówią, że nasze zwyczaje żywieniowe na przestrzeni 25 lat się zmieniły, jak i Ci, którzy uważają, że pozostały niezmienne. Chociaż wciąż lubimy dania kuchni tradycyjnej, to przygotowujemy je w nowy, lżejszy sposób, jesteśmy bardziej otwarci na eksperymentowanie w kuchni, a nasze obiady są coraz bardziej różnorodne, ale pewne rzeczy pozostają niezmienne – na śniadania i kolacje wciąż najchętniej wybieramy kanapki, a w weekendy sięgamy po tradycyjne smaki, których niekwestionowanym królem jest rosół.
Z jednej strony nasza świadomość żywieniowa bardzo wzrosła, czytamy etykiety, staramy się rezygnować z cukru i tłuszczu, chętniej sięgamy po produkty light, z drugiej strony jemy coraz więcej, a pomiędzy posiłkami coraz częściej sięgamy po przekąski. Jedzenie stanowi dla nas dużą przyjemność, z której ciężko zrezygnować.
Zmieniło się nasze podejście do robienia zakupów. W latach 90-tych zakupy robiliśmy głównie na bazarkach i w hipermarketach, dziś najchętniej kupujemy w dyskontach, które łączą zalety sklepu lokalnego i hipermarketu (szeroki wybór produktów, duża oferta świeżych owoców i warzyw, bliskość). Rzadziej gotujemy, chętniej korzystamy z półproduktów (które są naszym zdaniem coraz lepszej jakości), częściej jadamy na mieście i zamawiamy jedzenie do domu (tu od lat niezmiennie króluje pizza, na drugim miejscu kebab). Kupując produkty zwracamy uwagę na ich miejsce pochodzenia. Polskie pochodzenie produktów świeżych ma dla nas duże znaczenie.
Jak wynika z badania na nasze zwyczaje zakupowe ma duży wpływ także Biedronka. Dzięki szerokiej ofercie produktów świeżych, wysokie jakości produktów marek własnych, lokowaniu owoców i warzyw blisko wejścia oraz szerokiej ofercie zdrowych produktów i produktów zaspokajających specjalne potrzeby żywieniowe, ale także dzięki wprowadzaniu produktów regionalnych. Klienci doceniają zmiany, które zaszły w sieci na przestrzeni ostatnich 25 lat.