Problem wylesiania jest nierozerwalnie związany z globalnym zapotrzebowaniem na towary rolne i karczowaniem lasów celem pozyskiwania ziemi pod uprawę, przede wszystkim na potrzeby produkcji oleju palmowego, soi, wołowiny i miazgi drzewnej (jako surowca do pakowania). Szacuje się, że wylesianie jest drugim co do wielkości źródłem emisji gazów cieplarnianych. Wraz z całą grupą kapitałową Jerónimo Martins od 2014 roku monitorujemy zawartość soi, oleju palmowego, papieru i drewna w produktach marki własnej oraz w produktach świeżych. Zbieramy również informacje o pochodzeniu tych składników i o tym, czy ich producenci przestrzegają zasad zrównoważonego rozwoju.
Grupa Jerónimo Martins jest członkiem koalicji walczącej z wylesianiem Forest Positive Coalition of Action założonej przez Consumer Goods Forum. Wszyscy członkowie koalicji mobilizują swój łańcuch dostaw, żeby wywiązać się ze zobowiązań koalicji. W 2021 roku Grupa znalazła się w gronie 11 sygnatariuszy listu otwartego, apelującego do Unii Europejskiej o większe zaangażowanie w przeciwdziałanie wylesianiu.
Grupa Jerónimo Martins jest jedynym sprzedawcą żywności na świecie z wynikiem „A-”(poziom Leadership) w programie „Lasy” w rankingu CDP w kategorii takich towarów, jak olej palmowy, soja i wołowina, których produkcja wiąże się z ryzykiem wylesiania. Dla wołowiny i papieru Grupa otrzymała wynik „B”.
Olej palmowy
Od stycznia 2019 roku 100% oleju palmowego używanego w naszych produktach spożywczych marki własnej posiada certyfikat zrównoważonej produkcji wydany przez Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Wymagamy i weryfikujemy taką certyfikację u wszystkich dostawców. Kontrowersje dotyczące oleju palmowego wyjaśniamy, odwołując się do wyników badań naukowych. Olej palmowy posiada unikalne właściwości fizyczne i chemiczne. Znajduje szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Wydajność produkcji oleju palmowego z hektara jest znacznie wyższa niż w przypadku innych tłuszczów roślinnych. Dlatego zastąpienie go innymi olejami roślinnymi wiązałoby się z koniecznością stosowania dodatkowych nawozów i przydzielenia nowych obszarów poduprawy, a ponadto mogłoby doprowadzić do utraty źródła utrzymania przez wielu rolników,ponieważ problemy związane z pozyskiwaniem nowych obszarów pod uprawęspowodowałyby przeniesienie produkcji gdzie indziej. Dlatego zamiast bezrefleksyjnierezygnować z oleju palmowego, propagujemy jego zrównoważoną uprawę.
Jesteśmy członkiem-założycielem Polskiej Koalicji na rzecz Zrównoważonego Oleju Palmowego. Celem strategicznym Koalicji jest osiągnięcie w Polsce poziomu 100% zrównoważonego oleju palmowego najpóźniej do 2023 roku. W skład Koalicji wchodzą przedstawiciele firm kluczowych sektorów, organizacji branżowych i pozarządowych oraz jednostek certyfikujących.
Więcej na temat oleju palmowego można przeczytać na stronie www.olejpalmowy.com.
Soja
Zgodnie z podjętymi zobowiązaniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju chcemy do końca 2023 roku o połowę ograniczyć wykorzystanie soi pochodzącej z nieznanych źródeł, tak aby jej wykorzystanie w produktach marki własnej nie przekraczało 20%. W 2021 roku udało nam się zrealizować ten cel i ograniczyć wykorzystanie do 17%. Podejmujemy też działania, by ograniczyć wykorzystanie soi pochodzącej z terenów zagrożonych wylesieniem do maksimum 20% (albo uzyskać wiarygodne informacje, że posiada ona certyfikat RTRS lub ProTerra). W 2021 roku ograniczenie to wyniosło 52%.W 2021 roku kontynuowaliśmy tworzenie systemu, który pozwoli nam kontrolować pochodzenie wykorzystywanej soi. Aktualnie system umożliwia kontrolę pieczywa, ryb,owoców i warzyw. Rozpoczęliśmy również proces kontroli pochodzenia soi wykorzystywanej przez producentów jaj.
Papier i drewno
Chcemy, aby papierowe i drewniane opakowania naszych marek własnych były funkcjonalne, praktyczne, estetyczne i przyjazne dla środowiska. Zgodnie z Podręcznikiem Opakowań Marek Własnych wszystkie opakowania papierowe lub drewniane muszą pochodzić ze sprawdzonych źródeł, posiadających certyfikat FSC®, PEFC lub inne certyfikaty pochodzenia i zrównoważonej produkcji surowców. Zasady te dotyczą również naszych materiałów marketingowych – ulotek dla klientów, plakatów i gazetek sklepowych. W 2021 roku w naszych produktach wykorzystano 80% certyfikowanych włókien pierwotnych, a w opakowaniach – 73%.
Wołowina
98,2% wołowiny obecnej w naszych markach własnych pochodzi z Polski. Dodatkowo nie wykorzystujemy wołowiny z Brazylii. Dzięki takim działaniom spełniamy zobowiązanie do ograniczenia wykorzystania wołowiny nieznanego pochodzenia.