ZarządzamyOdpowiedzialnie
Postępowanie w biznesie
System etyki i zgodności w Biedronce opiera się na dokumentach obowiązujących w całej Grupie Jeronimo Martins: Kodeksie Postępowania, Kodeksie Postępowania Dostawców oraz Polityce Antykorupcyjnej.
Liderzy odpowiedzialnego zarządzania
W 2024 roku zostaliśmy wyróżnieni jako najlepsi w naszej branży w "Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie", organizowanym przez Kozminski Business Hub przy Akademii Leona Koźmińskiego.
To prestiżowe zestawienie firm ocenianych pod kątem jakości działań zgodnych z wytycznymi ESG. Dodatkowo znaleźliśmy się w gronie liderów ładu korporacyjnego, uzyskując maksymalny wynik w obszarze "G".
Zarzadzanie ryzykiem
Ramy systemu zarządzania ryzykiem w Biedronce opierają się na standardzie ISO 31000 i są integralną częścią procesów zarządczych i decyzyjnych. Umożliwiają identyfikację, ocenę i monitorowanie ryzyk z wykorzystaniem Matrycy Ryzyka Grupy, uwzględniającej prawdopodobieństwo wystąpienia i wpływ na działalność.
W 2024 roku ponownie oceniliśmy portfel głównych ryzyk w podziale na 14 kategorii. Do najistotniejszych należały:
Ryzyka strategiczne:
- Zmiany demograficzne i preferencje konsumentów – wpływające na zapotrzebowanie na określone produkty i kanały sprzedaży;
- Niestabilność geopolityczna i zmiany regulacyjne – szczególnie w obszarach ESG, prawa pracy, opakowań i informacji dla konsumentów;
- Innowacje technologiczne – wpływające na konieczność inwestycji i adaptacji modelu biznesowego;
- Presja społeczna i medialna – związana z oczekiwaniami dotyczącymi transparentności, odpowiedzialności i reputacji.
Ryzyka operacyjne:
- Zakłócenia w łańcuchach dostaw – przede wszystkim związane z dostępnością surowców rolnych, logistyką transgraniczną, czy zmianami klimatycznymi;
- Bezpieczeństwo danych i cyber-zagrożenia – rosnące ryzyko ataków, szczególnie w kontekście cyfrowych usług dla klientów i operacji wewnętrznych oraz dostępności systemów;
- Zarządzanie zapasami i logistyką – wpływające na dostępność produktów i efektywność kosztową;
- Ryzyka związane z produktami świeżymi i markami własnymi – w tym bezpieczeństwo żywności i zgodność z normami jakościowymi.
Ryzyka ESG:
- Ryzyka środowiskowe, takie jak zmienność opadów, susze, ograniczenia w dostępie do wody, zagrożenia dla produkcji rolnej i wpływ emisji gazów cieplarnianych;
- Ryzyka społeczne, głównie nieprawidłowości w warunkach pracy w łańcuchu dostaw, niedobory siły roboczej, ryzyko braku akceptacji społecznej inwestycji;
- Ryzyka związane z ładem korporacyjnym, w tym zgodność z przepisami prawa, przejrzystość zarządzania i przeciwdziałanie nadużyciom.
Etyka i compliance
Komitet Etyki Jeronimo Martins
Komitet ds. Etyki to niezależny i bezstronny mechanizm nadzorczy Grupy Jeronimo Martins, odpowiedzialny za egzekwowanie przestrzegania Kodeksu Postępowania oraz Polityki Antykorupcyjnej, a także za zapewnienie zgodności z przyjętymi standardami etycznymi. Komitet udostępnia cyfrową platformę zgłoszeniową (dostępną na www.jeronimomartins.com oraz comissaodeetica.jeronimomartins.com), umożliwiającą poufne, także anonimowe, zgłaszanie przypadków nieprawidłowości.
Zespół Komisji ds. Etyki Biedronka
W 2024 roku w Biedronce wdrożyliśmy nową Politykę zgłaszania naruszeń, opartą na przepisach ustawy o ochronie sygnalistów. Polityka rozszerza zakres spraw, które mogą być sygnalizowane i wzmacnia ochronę osób podejmujących działania w dobrej wierze. Wszyscy interesariusze mogą przekazywać informacje anonimowo. Każda sprawa trafia do niezależnego zespołu - Zespołu Komisji ds. Etyki Biedronki. By ułatwić proces zgłaszania naruszeń na stronie internetowej Biedronki i stronach wewnętrznych dodaliśmy zakładkę Zgłaszanie naruszeń.
Polityka antykorupcyjna
W naszej firmie obowiązuje zasada zerowej tolerancji wobec korupcji. Polityka Antykorupcyjna Grupy Jerónimo Martins określa zasady wdrażania działań oraz zobowiązań wymienionych w Kodeksie Postępowania w odniesieniu do uczciwości i rzetelności, określa zasady zapobiegania niezgodnym z prawem zachowaniom stanowiącym czyny korupcyjne oraz unikania potencjalnych konfliktów interesów. Każdy pracownik, dostawca i partner biznesowy zobowiązany jest do jej przestrzegania.
Zaangażowanie lokalnych dostawców
Zaangażowanie lokalnych dostawców to dla nas sposób na wspieranie regionalnej gospodarki i tworzenie miejsc pracy, a także korzyść dla klientów. Lokalna współpraca to też mniejsza złożoność łańcucha dostaw i mniejszy ślad węglowy - zwłaszcza jeśli chodzi o transport morski i lotniczy. Krótsze odległości między gospodarstwami a naszymi sklepami oznaczają szybsze dostawy, większą świeżość produktów i wydłużony okres ich przydatności.
W Biedronce działa zespół lokalnych kupców, którzy rozwijają współpracę z rolnikami i producentami w różnych regionach Polski, w tym z małymi, rodzinnymi gospodarstwami.
W 2024 roku rozpoczęliśmy współpracę z ponad
70%
nowymi gospodarstwami zwiększając liczbę aktywnych dostawców do około 230.
Do naszych sklepów trafiło ponad
126 mln
sztuk produktów od nich pochodzących, a wartość zakupów wzrosła o 45% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Nadal rozwijaliśmy bezpośrednie dostawy owoców, z gospodarstw do sklepów, z pominięciem centrów dystrybucyjnych. W 2024 roku do niemal 1800 sklepów dostarczyliśmy w dostawach bezpośrednich truskawki, maliny czy jeżyny. W całej Polsce współpracowaliśmy też z 37 piekarniami, które dostarczały wypieki bezpośrednio do naszych sklepów.
Od 2020 roku, w odpowiedzi na wyzwania związane z pandemią, skróciliśmy terminy płatności do maksymalnie 21 dni dla dostawców z rocznym obrotem poniżej 100 mln zł. W 2024 roku z tej formy wsparcia skorzystało około 260 firm – o 60 więcej niż rok wcześniej.