Raport zrównoważonego rozwoju 2024

4.

Budujemyodpowiedzialne relacje

Nasi pracownicy

Temat ESRS Istotność Zobowiązania HR na lata 2024-2026 – własna siła robocza Postęp w realizacji w 2024
ESRS S1-5 M Promowanie poszanowania praw człowieka i praw pracowniczych
Moduł szkoleniowy dotyczący Kodeksu Postępowania dostępny dla wszystkich pracowników. W Polsce udostępniony został e-learningowy moduł szkoleniowy na temat Kodeksu Postępowania Grupy, który jest obowiązkowy dla wszystkich pracowników.
Wspólny dla całej Grupy program szkoleniowy dotyczący praw człowieka i praw pracowniczych dostępny dla wszystkich menedżerów. Opracowano e-learningowy moduł szkoleniowy na temat praw człowieka i praw pracowniczych oraz przeprowadzono pilotaż, aby przetestować stworzone treści.
Wdrożenie wewnętrznej polityki Grupy JM i procesu zapobiegania naruszeniom oraz zapewnienia zgodności z prawami pracowniczymi, odzwierciedlających obowiązujące wytyczne dotyczące podstawowych zasad pracy. Wstępna diagnoza poziomów zgodności Grupy z wymogami formalnego procesu należytej staranności w zakresie praw człowieka została przeprowadzona przez podmiot zewnętrzny.
ESRS S1-5 M Wzmocnienie promocji równości płci w całej Grupie
Zapewnienie co najmniej jednego mechanizmu doceniania zachowań we wszystkich spółkach (rozwój istniejących lub wdrożenie nowych mechanizmów doceniania), obejmującego wszystkich pracowników do 2026 roku. Przeprowadzono globalną diagnozę praktyk HR pod kątem równości płci, analizując reprezentatywność i możliwości oferowane kobietom i mężczyznom. Kolejne kroki zostaną określone w 2025 roku.
Zapewnienie wskaźnika równości wynagrodzeń ze względu na płeć +/- 3% w porównaniu do wskaźnika parytetu (100%), na poziomie całej Grupy oraz poszczególnych spółek1. W 2024 roku wskaźnik luki płacowej ze względu na płeć w Biedronce wyniósł 98,1%, co mieści się w docelowym przedziale +/- 3%.
Udostępnienie wszystkim menedżerom wspólnego dla całej Grupy programu szkoleniowego na temat nieświadomych uprzedzeń. Opracowano e-learning dotyczący dyskryminacji i molestowania, obejmujący temat nieświadomych uprzedzeń. Przeprowadzono pilotaż, a równolegle trwają prace nad włączeniem tych treści do globalnych programów szkoleniowych.
ESRS S1-5 M Wzmocnienie zdolności przywódczych przyszłych pokoleń i stymulowanie transferu wiedzy
Organizacja co najmniej czterech globalnych sesji rocznie z udziałem ekspertów, dostępnych dla wszystkich młodych talentów. W 2024 roku zorganizowano dwie globalne sesje JM Talks, w których wzięło udział 547 młodych liderów. Celem inicjatywy jest inspirowanie i dzielenie się wiedzą między pokoleniami liderów Grupy.
Zapewnienie spójnego doświadczenia dla całej populacji młodych talentów w Grupie JM za pomocą nowej polityki stażowej Grupy. W 2024 roku opracowano globalną politykę dotyczącą młodych talentów, definiującą wspólne wytyczne dla programów stażowych w całej Grupie. Jej wewnętrzna publikacja planowana jest na 2025 rok.
Zapewnienie, że 90% menedżerów weźmie udział w co najmniej jednej inicjatywie w zakresie rozwoju przywództwa do końca 2026 roku. W 2024 roku 55,5% menedżerów w Biedronce wzięło udział w co najmniej jednej inicjatywie rozwojowej z zakresu przywództwa, obejmującej szkolenia, coaching i mentoring.
Wbudowanie wartości Grupy i powiązanych z nimi zachowań w procesy zarządzania ludźmi – co najmniej dwa globalne procesy zostaną poddane przeglądowi, co wpłynie na wszystkich im podlegających pracowników. Zrewidowano proces ocen pracowniczych, uwzględniając ocenę realizacji wartości i zachowań Grupy – zmiana ta obowiązuje od cyklu za 2024 r. W Polsce i Portugalii wdrożono obowiązkowy e-learning o tym procesie dla nowych pracowników biurowych.
Wdrożenie mechanizmu pomiaru wpływu przywództwa w Grupie. Na 2025 rok zaplanowano cykliczne badanie zaangażowania pracowników, które uwzględni również aspekty związane z przywództwem.
ESRS S1-5 M Wzmocnienie naszych mechanizmów doceniania i promowanie większej przejrzystości w zakresie wynagrodzeń
Zapewnienie co najmniej jednego mechanizmu doceniania zachowań we wszystkich spółkach (rozwój istniejących lub wdrożenie nowych mechanizmów doceniania), obejmującego wszystkich pracowników do 2026 r. Wszystkie spółki Grupy kontynuują działania na rzecz realizacji zobowiązania. Ocena wartości i zachowań w ramach procesu ocen pracowniczych za 2024 r. stanowi podstawę do naliczania rocznych premii dla uprawnionych pracowników.
Udostępnienie oświadczenia o całkowitym pakiecie wynagrodzeń (wynagrodzenie stałe i zmienne oraz świadczenia dodatkowe) wszystkim pracownikom do 2026 roku. Grupa ocenia wykonalność harmonogramu realizacji zobowiązania w oparciu o priorytety wdrażania rozwiązań technologicznych.
ESRS S1-5 N-M Zatrudnienie włączające i integracja społeczna
Zwiększenie zatrudnienia wśród osób znajdujących się w mniej uprzywilejowanej sytuacji pod względem dostępu do rynku pracy (osoby z niepełnosprawnościami, migranci i uchodźcy, osoby o podwyższonym ryzyku wykluczenia społecznego) i pozytywny wkład w zwiększanie świadomości nt. integracji społecznej w Grupie i poza nią. Zapewnienie co najmniej czterech okazji rocznie do dzielenia się dobrymi praktykami w tym zakresie2. Na koniec 2024 r. 6,3% wszystkich pracowników sieci Biedronki stanowili przedstawiciele grup o utrudnionym dostępie do rynku pracy (osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności i uchodźcy z Ukrainy). Wynik uzyskany w pierwszym roku monitorowania tego zobowiązania posłuży jako punkt odniesienia w kolejnych cyklach raportowania, w celu określenia wzrostu liczby pracowników z utrudnionym dostępem do rynku pracy. Zorganizowano 54 okazje do dzielenia się dobrymi praktykami z firmami, szkołami, fundacjami i instytucjami w kraju i za granicą.
ESRS S1-5 M Wzmocnienie wewnętrznych możliwości rozwoju i mobilności, zwiększając ich atrakcyjność i skuteczność
Tworzenie osobistych planów rozwoju dla co najmniej 95% kwalifikujących się menedżerów. 89,6% kwalifikujących się menedżerów w Biedronce opracowało indywidualne plany rozwoju.
Ewolucja procesu definiowania planu rozwoju osobistego, dostosowanie go do potrzeb indywidualnych i biznesowych oraz zapewnienie kontynuacji działań (przez menedżerów liniowych i działu HR) menedżerom z puli talentów. Proces tworzenia Indywidualnych Planów Rozwoju obejmuje obecnie monitorowanie realizacji celów podczas sesji Get Feedback (w połowie cyklu ocen) oraz w ramach samooceny i oceny, co umożliwia bieżące dostosowanie działań do potrzeb pracownika i biznesu.
Publikowanie wszystkich kwalifikujących się wakatów wewnętrznych i zwiększenie średniej liczby aplikacji na wakat. W 2024 roku w Biedronce wewnętrznie opublikowano 73,2% kwalifikujących się ogłoszeń o wakatach publikowanych na zewnątrz. Średnio na jedno ogłoszenie przypadało 0,9 wewnętrznej aplikacji.
Wdrożenie globalnego programu poleceń. Wdrożono globalną wewnętrzną politykę poleceń dla działu IT.
ESRS S1-5 M Wspieranie bezpiecznych warunków pracy
Zmniejszenie obecnego wskaźnika częstotliwości i ciężkości wypadków do odpowiednio 12,00 i 0,29. W 2024 r. w Biedronce wskaźnik częstotliwości wypadków wyniósł 6,58 (spadek o 0,87 w porównaniu z 2023 r.). Wskaźnik ciężkości wypadków w Biedronce wyniósł 0,32, zgodnie z poziomem tego wskaźnika obserwowanym w 2023 r.
ESRS S1 M Promowanie elastycznego i zdrowego środowiska pracy w całej Grupie
Pilotaż co najmniej jednego działania w zakresie nowych sposobów pracy i/lub zatrudniania. W 2024 roku Biedronka testowała nowe rozwiązania wspierające elastyczność zatrudnienia, wdrażając platformę Tikrow do szybkiego reagowania na tymczasowe potrzeby operacyjne.
Udostępnienie wszystkim menedżerom szkoleń w zakresie well-beingu, zapewniających narzędzia do identyfikowania i zarządzania kwestiami osobistymi oraz wsparcia swoich zespołów. Treści dotyczące dobrego samopoczucia zostaną włączone do globalnego narzędzia rozwojowego (Be a Leader for) skierowanego do wszystkich pracowników Grupy.
Zapewnienie wszystkim pracownikom dostępu do ustrukturyzowanego programu wellbeingowego. W Biedronce, 100% pracowników ma dostęp do programu wellbeingowego.
Wspieranie pracowników znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej z powodu nagłych zdarzeń o charakterze losowym i/lub rodzinnym we wszystkich spółkach Grupy, przy zapewnieniu co najmniej takiego samego poziomu nakładów na Fundusz Pomocy Społecznej w Portugalii oraz program „Możesz Liczyć na Biedronkę” w Polsce3. W 2024 r. utrzymaliśmy wsparcie udzielane pracownikom w trudnej sytuacji. Inwestycje poczynione w świadczenia socjalne oraz pożyczki udzielane pracownikom na preferencyjnych warunkach w Biedronce, a także w Społeczny Fundusz Awaryjny w Portugalii wyniosły 35,4 mln zł, o 7% więcej niż w 2023 r.

1 Różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn wśród pracowników Grupy Jerónimo Martins, oparta na porównywalnych stanowiskach. Wyrażona jako średnie wynagrodzenie kobiet w procentach średniego wynagrodzenia mężczyzn, przy czym 100% oznacza pełną równość płacową między płciami (parytet).

2 Kryteriami branymi pod uwagę w Polsce byli pracownicy z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz uchodźcy narodowości ukraińskiej.

3 Program „Możesz Liczyć na Biedronkę” został zakończony, w związku z czym inwestycja monitorowana w ramach zobowiązania dotyczącego utrzymania wsparcia dla pracowników Biedronki znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej będzie odpowiadać łącznej wartości świadczeń socjalnych i pożyczek udzielanych pracownikom znajdującym się w szczególnych okolicznościach – m.in. związanych z potrzebami mieszkaniowymi czy sytuacjami losowymi. Wspomniane komponenty stanowiły część programu „Możesz Liczyć na Biedronkę” do 2023 roku.

Kim są nasi pracownicy?

W 2024 roku zatrudnialiśmy w Biedronce 84 145 osób – o 3,9% więcej niż w 2023 roku.

Kim są nasi pracownicy?

Komunikacja z rynkiem pracy

Naszym celem jest budowanie silnej marki pracodawcy, przy jednoczesnym docenianiu i zauważaniu roli naszych ludzi. Głównym źródłem rekrutacji pozostaje nasza dedykowana strona internetowa: www.pracawbiedronce.pl, wspierana przez profile employer brandingowe w mediach społecznościowych. Prawie 100 ambasadorów marki bierze udział w programie #WeBiedronka na LinkedIn.

Uczestniczymy w targach pracy oraz współpracujemy z uczelniami i szkołami w całej Polsce w ramach programu Kampus Biedronki. Dzięki tej inicjatywie realizujemy programy talentowe, organizujemy spotkania i wykłady prowadzone przez naszych pracowników oraz angażujemy się w liczne projekty edukacyjne skierowane do uczniów, studentów i absolwentów.

Charakterystyka osób niebędących pracownikami

W całym roku 2024 roku Biedronka współpracowała łącznie z 17 195 osobami, które nie były zatrudnione na umowę o pracę, w porównaniu do 13 739 osób w 2023 roku. Zdecydowaną większość z nich stanowili pracownicy zatrudnieni za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.

Zakres rokowań zbiorowych i dialogu społecznego

Dialog społeczny

Prowadzimy otwarty i ciągły dialog z naszymi pracownikami, aktywnie wsłuchując się w ich potrzeby i wspólnie wypracowując rozwiązania. Wierzymy, że skuteczna komunikacja sprzyja zaangażowaniu pracowników oraz tworzy przyjazne i inkluzywne środowisko pracy. Formą dialogu społecznego jest współpraca ze związkami zawodowymi, którą realizujemy zgodnie z Polityką Związkową. Dokument ten określa zasady współpracy oparte na przejrzystości, niezależności i wzajemnym szacunku. Pracownicy mają pełną swobodę zrzeszania się, a kontakt z przedstawicielami związków ułatwia wyznaczony zespół.

Wspieramy różnorodność

W Biedronce wierzymy, że różnorodne zespoły i kultura włączająca mają realny wpływ na rozwój naszej organizacji. Doceniamy fakt, że w naszej firmie ramię w ramię pracują przedstawiciele czterech różnych pokoleń, nasz zespół tworzą osoby ponad 40 narodowości, a ponad 1 000 pracowników to osoby z niepełnosprawnościami.

W maju 2024 roku dołączyliśmy do grona sygnatariuszy Karty Różnorodności, której koordynatorem w Polsce jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Ten formalny dokument potwierdza nasze stałe zaangażowanie w budowanie środowiska pracy wolnego od dyskryminacji i otwartego na różnorodność.

Biedronka znalazła się w gronie dwóch firm wyróżnionych za największy postęp w ocenie Diversity IN Check – narzędziu mierzącym dojrzałość pracodawców w zarządzaniu różnorodnością i tworzeniu inkluzywnego środowiska pracy.

Równość płci

W Biedronce dążymy do tworzenia środowiska pracy, w którym możliwości rozwoju i awansu są jednakowo dostępne dla wszystkich – niezależnie od płci. Nasze podejście opiera się na politykach i działaniach wspierających sprawiedliwe warunki zatrudnienia oraz kulturę organizacyjną opartą na szacunku, równości i docenianiu kompetencji. Strukturę zatrudnienia w naszej sieci – podobnie jak w całym sektorze handlu detalicznego żywnością – w zdecydowanej większości tworzą kobiety. W 2024 roku kobiety stanowiły 84,9% wszystkich pracowników Biedronki w Polsce. Ich obecność jest również widoczna na stanowiskach kierowniczych5, gdzie kobiety zajmowały 76,4% tych ról. 40% członków Komitetu Zarządzającego Grupy Jerónimo Martins stanowią kobiety. Wierzymy, że różnorodność wzmacnia naszą organizację i przyczynia się do lepszych wyników biznesowych.

5 Stanowiska menedżerskie, strategiczne oraz kobiety na stanowiskach operacyjnych, które zarządzają zespołami.

Kim są nasi pracownicy?
Wskaźnik Gender Pay Ratio6
2023 ROK

97,9%

wskaźnik Gender Pay Ratio dla pracowników Grupy Jerónimo Martins zatrudnionych w Polsce

2024 ROK

98,1%

wskaźnik Gender Pay Ratio dla pracowników Grupy Jerónimo Martins zatrudnionych w Polsce

98,1%

wskaźnik Gender Pay Ratio w Biedronce7

6 Różnica wynagrodzeń między kobietami a mężczyznami wśród pracowników Biedronki, obliczona w porównywalnych warunkach. Wskaźnik ten wyrażany jest jako procent średniego wynagrodzenia kobiet względem średniego wynagrodzenia mężczyzn, przy czym 100% oznacza pełną równość płac.

7 Wskaźnik został po raz pierwszy obliczony i zaprezentowany osobno dla Biedronki w 2024 roku. Dane porównawcze za 2023 rok dotyczą wszystkich pracowników Grupy Jerónimo Martins zatrudnionych w Polsce.

Przyjazne miejsce pracy dla cudzoziemców

Na koniec 2024 roku w naszych zespołach pracowało 4 487 cudzoziemców. Większość z nich to obywatele Ukrainy, ale nasza społeczność jest znacznie bardziej różnorodna. Dołączają do nas m.in. pracownicy z Białorusi, Gruzji, Słowacji i Mołdawii. Dzięki przejrzystemu systemowi ocen kompetencji i ścieżkom awansu, każdy – niezależnie od narodowości – ma równe szanse na rozwój kariery.

Pracownicy zagraniczni są obecni we wszystkich obszarach naszej organizacji – w sklepach, centrach dystrybucyjnych i biurach – i na różnych poziomach funkcjonalnych.

Przyjazne miejsce pracy dla cudzoziemców

W 2024 roku platforma komunikacyjna dlanaswjm.pl została w pełni dostosowana do standardu WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) na poziomie AA. Dzięki spełnieniu 50 kryteriów zgodności zapewniamy dostępność treści w ujęciu technicznym, funkcjonalnym i wizualnym.

Wspieranie różnorodności w miejscu pracy

Dla nas różnorodność to coś więcej niż deklaracja – to działania, które mają wpływ na nasze codzienne środowisko pracy.

W 2024 roku uruchomiliśmy program zatrudniania asystentów kas samoobsługowych, w ramach którego do końca roku dołączyło do nas wielu pracowników z niepełnosprawnościami. Program ten przynosi wiele korzyści: poprawia komfort zakupów, usprawnia pracę i wspiera społeczności lokalne. W 2024 r. jego zasięgiem objęto 427 sklepów.

Wartości różnorodności rozwijamy również w naszych biurach. Coraz więcej osób z niepełnosprawnościami zasila zespoły administracyjne, zwiększając świadomość wśród współpracowników i wpływając na sposób, w jaki rozumiemy współpracę.

Zespół wielopokoleniowy – doświadczenie i energia

Tworzymy środowisko pracy otwarte na osoby w każdym wieku – od tych, które dopiero rozpoczynają karierę zawodową, po osoby z ugruntowanym doświadczeniem.

W 2024 roku zatrudnialiśmy 17 104 osoby poniżej 30. roku życia (20% wszystkich pracowników) oraz 10 120 osób powyżej 50. roku życia (12% zespołu). Promujemy współpracę międzypokoleniową i rozwijamy kulturę organizacyjną opartą na wzajemnym szacunku, dzieleniu się wiedzą i wspólnym rozwoju.

Szkolimy z myślą o przyszłości

W Biedronce wierzymy, że ciągłe uczenie się i doskonalenie to fundamentalne wartości w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.

W 2024 roku zrealizowaliśmy 408 898 szkoleń, co dało średnio 60,2 godzin na pracownika.

Szkolenia realizujemy w rozmaitych formatach – od warsztatów w sali szkoleniowej, online, szkoleń w miejscu pracy i e-learningów po programy rozwojowe dla kadry zarządzającej. W naszej ofercie znajduje się 151 szkoleń stacjonarnych i aż 329 dostępnych online. W realizacji działań rozwojowych kluczową rolę odgrywa nasza platforma e-learningowa eduAkcja.

Onboarding

W Biedronce onboarding to zaplanowany, wieloetapowy proces, którego celem jest ułatwienie pracownikom startu w nowym środowisku i budowanie silnych fundamentów pod dalszy rozwój. Kluczową rolę odgrywają sklepy szkoleniowo-wdrożeniowe, w których nowi pracownicy od 2020 roku zdobywają pierwsze doświadczenia, uczą się zadań operacyjnych oraz poznają kulturę organizacyjną i standardy pracy. W 2024 roku działało 257 takich placówek. Dużą wagę przykładamy także do wdrażania pracowników biurowych – organizujemy aktywności w Centrali oraz trzydniowe szkolenie w sklepie, umożliwiające poznanie kultury organizacyjnej i perspektywy klienta.

Programy dla młodych talentów

W 2024 roku kontynuowaliśmy realizację Management Trainee – dwuletniego programu menedżerskiego skierowanego do studentów ostatnich lat studiów oraz absolwentów do trzech lat po studiach. Celem programu jest przygotowanie młodych talentów do objęcia stanowisk menedżerskich poprzez zdobywanie praktycznego doświadczenia w różnych działach i lokalizacjach firmy. Program, realizowany w Grupie Jerónimo Martins od 28 lat, stanowi ważny element strategii sukcesji – w Biedronce aż 94 osoby z obecnej kadry menedżerskiej to jego absolwenci.

O skuteczności programu świadczą wysokie wskaźniki retencji i satysfakcji – w ciągu ostatnich pięciu lat 100% uczestników zostało awansowanych na stanowiska menedżerskie po zakończeniu dwuletniego cyklu.

Kompetencje w działaniu

Dostrzegając, jak dynamicznie zmienia się otaczający nas świat oraz oczekiwania wobec pracowników, nieustannie inwestujemy w rozwój kompetencji przyszłości, a także w podnoszenie i zmianę kwalifikacji (upskilling i reskilling).

Szkolenia z zakresu zarządzania i przywództwa

W 2024 roku kontynuowaliśmy kolejne edycje programów, które wspierają naszą kadrę menedżerską w skutecznym zarządzaniu zespołami i funkcjonowaniu w dynamicznym środowisku handlu detalicznego.

SUKCES(I)JA

SUKCES(I)JA to program rozwojowy, który wspiera pracowników o wysokim potencjale. W 2024 roku odbyła się trzecia edycja programu, wzięło w niej udział 115 pracowników. Odsłona koncentrowała się na wzmacnianiu indywidualnych talentów i budowaniu postaw sprzyjających świadomemu przywództwu. Uczestnicy wzięli udział w warsztatach z krytycznego myślenia i zarządzania opartych na wartościach, a także poznawali swoje naturalne predyspozycje w oparciu o analizę talentów Gallupa.

Wzmacniamy rozwój i indywidualny wpływ

System ocen pracowniczych i menedżerskich

System ocen w organizacji tworzy spójną, stopniową ścieżkę dialogu na temat wyników i rozwoju zawodowego – od corocznej rozmowy z pracownikiem aż po strategiczne przeglądy potencjału.

Wynagradzamy sprawiedliwie i konkurencyjnie

Wynagrodzenia – odpowiedzialne podejście Biedronki

Stosujemy jasne kryteria przy ustalaniu i aktualizacji wynagrodzeń – bierzemy pod uwagę zakres obowiązków, doświadczenie oraz wyniki pracy. Nasze stawki początkowe są konkurencyjne względem krajowej płacy minimalnej.

W 2024 roku płaca minimalna w Polsce wzrosła o ponad 19% w porównaniu z 2023 rokiem. Aby utrzymać konkurencyjność i odpowiednio wynagradzać pracowników, Biedronka również podniosła najniższe wynagrodzenie o 19%. W 2024 roku minimalny dochód na rękę naszych pracowników wynosił od 9% do 17% więcej niż krajowa płaca minimalna.

Każdego dnia dostrzegamy wysiłek i zaangażowanie naszych pracowników. W 2024 roku przeznaczyliśmy ponad

1,136 miliarda

złotych na nagrody, premie i inne formy doceniania – 16% więcej niż w roku poprzednim.

Wprowadzamy technologie wspierające pracowników

Nowoczesne technologie odgrywają coraz większą rolę w naszych działaniach rozwojowych. W 2024 roku z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) przeszkoliliśmy 5 904 pracowników, realizując łącznie 20 289 godzin szkoleniowych. Umożliwia ona pracownikom naukę poprzez realistyczne symulacje, takie jak wypiek pieczywa czy sytuacje związane z zarządzaniem zespołem.

W 2024 roku wdrożyliśmy również platformę jAIn, opartą na generatywnej sztucznej inteligencji. Narzędzie to wspiera menedżerów w planowaniu indywidualnych ścieżek rozwoju, podpowiadając możliwe kroki i rozwiązania dopasowane do potrzeb użytkownika.

Chronimy, zapewniając bezpieczne warunki pracy

Zarządzanie obszarem BHP

Dbamy o to, aby każdy pracownik naszej sieci mógł czuć się bezpiecznie w miejscu pracy. Nasz System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy spełnia wymagania międzynarodowego standardu ISO 45001:2018 i jest certyfikowany przez niezależny podmiot zewnętrzny. System obejmuje wszystkie lokalizacje, w tym sklepy, centra dystrybucyjne, biura oraz Fabrykę Zup „Z Naszej Kuchni”. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznania się z dokumentacją BHP, obejmującą procedury, instrukcje oraz oceny ryzyka zawodowego.

Identyfikacja i ocena ryzyka

Zespół Oceny Ryzyka, w skład którego wchodzą przedstawiciele pracowników i działu BHP, cyklicznie analizuje zagrożenia oraz ocenia ryzyko związane z wprowadzanymi zmianami organizacyjnymi i technicznymi. W 2024 roku opracowaliśmy Ocenę Ryzyka Zawodowego metodą Risc Score dla 14 stanowisk, na których zatrudnionych było blisko 76 000 pracowników.

Identyfikacja i ocena ryzyka

W 2024 roku w szkoleniach BHP wzięło udział

34 790

pracowników, a łączny czas przeprowadzonych zajęć z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy wyniósł

303 617 godzin

Dodatkowo, niemal 30 tysięcy osób zostało przeszkolonych z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

W 2024 roku przeprowadziliśmy 7 555 audytów bezpieczeństwa oraz 3 644 próbnych ewakuacji w sklepach, centrach dystrybucyjnych i biurach. Regularne monitorowanie oraz zaangażowanie pracowników w identyfikowanie ryzyk są dla nas ważnym elementem naszych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy.

Urazy związane z pracą

W 2024 roku, podobnie jak w poprzednich latach, nie doszło do żadnego wypadku śmiertelnego. Jednocześnie, mimo wzrostu liczby pracowników odnotowaliśmy spadek liczby wypadków w porównaniu do roku ubiegłego.

Wskaźniki wypadkowości obliczane są jako liczba zdarzeń na milion przepracowanych godzin. Pod uwagę brana jest liczba godzin przepracowanych przez osoby zatrudnione na umowach o pracę. Wskaźnik wszystkich zarejestrowanych wypadków nie jest raportowany dla osób niebędących pracownikami.

Działamy na rzecz równowagi pracy i życia osobistego

Zdrowie psychiczne – wsparcie na co dzień

W 2024 roku pracownicy Biedronki mogli korzystać z platformy Mindgram – narzędzia wspierającego dobrostan psychiczny, finansowy, prawny i osobisty. Platforma zapewnia bezpłatny dostęp do materiałów edukacyjnych (artykułów, webinarów i podcastów), konsultacji z psychologiem wraz z psychoterapią oraz czatu, gdzie można uzyskać pomoc od specjalistów z zakresu m.in. psychologii, psychoterapii, prawa czy finansów. Korzystać z niej mogą również członkowie rodzin.

Forma i zdrowie

Naszym pracownikom oferujemy karty sportowe MultiSport, umożliwiające dostęp do 5 000 obiektów sportowych i usług rekreacyjnych w całym kraju. W 2024 roku z tej formy aktywności skorzystało ponad 11 000 osób. Dodatkowo dofinansowujemy udział pracowników w zawodach sportowych – indywidualnie lub w drużynach, a także organizujemy wyzwanie sportowe Biedronki w formie biegowej i rowerowej.

Wspieramy pracowników i ich rodziny

W Biedronce, poza rozwiązaniami wynikającymi z przepisów prawa, rozwijamy własne programy wsparcia dla pracowników i ich rodzin. Pomagają one w trudnych momentach życiowych oraz odpowiadają na potrzeby zdrowotne, edukacyjne i bytowe – niezależnie od etapu życia czy sytuacji osobistej. W 2024 roku przeznaczyliśmy na ten cel około 195 milionów złotych – więcej niż w roku poprzednim.

Dobre wsparcie zaczyna się od słuchania

Dlatego co roku pytamy naszych pracowników, czy nasze działania odpowiadają na ich potrzeby. W 2024 roku w badaniu wzięło udział 8 043 pracowników, a jego wyniki pokazują, że obraliśmy właściwy kierunek. Aż 94% respondentów pozytywnie oceniło nasze programy wsparcia, a jedynie 1% wyraziło opinię negatywną.

Zadowolenie z programów

W jakim stopniu jesteś zadowolona/y z obecnego funkcjonowania programów wsparcia skierowanych do pracowników?

ankietowanych ocenia je pozytywnie8

  • 78%

    2019

  • 88%

    2021

  • 90%

    2022

  • 92%

    2023

  • 94%

    2024

ankietowanych ocenia je negatywnie

  • 3%

    2019

  • 1%

    2021

  • 2%

    2022

  • 1%

    2023

  • 1%

    2024

8 W latach 2019-2021 pytanie dotyczyło programów skierowanych do pracowników i ich dzieci.

Benefity dopasowane do potrzeb

W Biedronce dodatkowe świadczenia stanowią ważny element oferty pracodawcy odpowiadają na potrzeby rodzinne i zdrowotne. W zależności od stanowiska, pakiet może obejmować m.in. ubezpieczenie na życie, prywatną opiekę medyczną, ubezpieczenie NNW czy dostęp do planu emerytalnego.

Biedronka, w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, przeznacza środki na pomoc pracownikom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. W 2024 roku w ramach tego funduszu przyznano 4 044 świadczenia socjalne. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych umożliwia pracownikom wybór benefitów odpowiadających ich indywidualnym potrzebom – od wsparcia w sytuacjach losowych, przez dofinansowanie do kart sportowych, spotkań integracyjnych, po wyjazdy wakacyjne dla dzieci, wyprawki szkolne i paczki świąteczne. W firmie funkcjonuje również program nieoprocentowanych pożyczek mieszkaniowych i bezzwrotnych zapomóg.

Kultura organizacyjna opiera się także na budowaniu relacji, uznaniu i wspólnych chwilach. Pracownicy otrzymują e-kody zakupowe do Biedronki i Hebe, przeznaczyliśmy na nie w 2024 roku aż 116 mln złotych.

Wsparcie wtedy, gdy najbardziej potrzeba
Z pracownikami w ważnych chwilach
Razem zadbajmy o zdrowie – profilaktyka, która ma znaczenie

W 2024 roku pracownicy Biedronki mogli ponownie skorzystać z programu „Razem zadbajmy o zdrowie”, który oferuje kompleksowy pakiet badań profilaktycznych o wartości rynkowej 600 zł. W jego ramach dostępne były m.in. badania poziomu witamin, cukru we krwi, hormonów oraz markerów nowotworowych, dostosowane osobno do potrzeb kobiet i mężczyzn. Dodatkowo pracownicy sklepów i centrów dystrybucyjnych mogli wykonać badania USG, a wszystkie wyniki były analizowane przez lekarzy specjalistów.

Z programu skorzystało

37 518

pracowników oraz 17 203 członków ich rodzin. Nowością w 2024 roku było wprowadzenie niespotykanych na rynku zniżek na dodatkowe pakiety badań dla bliskich.

Postępujemy etycznie

Chcemy, by każdy pracownik znał zasady i wartości jakimi się kierujemy w Biedronce i rozumiał, dlaczego są one ważne. Kodeks Postępowania oraz Polityka Antykorupcyjna to dokumenty, z którymi pracownik zapoznaje się już podczas wdrożenia.

Pracownicy w łańcuchu wartości

Współpraca z dostawcami

W relacjach z dostawcami stawiamy na dialog i budowanie świadomości w zakresie odpowiedzialnych praktyk społecznych. Szczególną uwagę poświęcamy tym ogniwom łańcucha wartości, które mogą być bardziej narażone na ryzyka społeczne. Korzystamy przy tym z matrycy ryzyk społecznych, na podstawie której dokonujemy wyboru dostawców. Nasze działania obejmują m.in. audyty społeczne, szkolenia oraz promowanie certyfikacji potwierdzającej zgodność z międzynarodowo uznanymi standardami w zakresie praw człowieka i pracy.

Wspieranie odpowiedzialnych praktyk społecznych

Zachęcamy dostawców do wdrażania odpowiedzialnych praktyk poprzez promowanie certyfikacji społecznych i środowiskowych, weryfikowanych przez niezależne organizacje. W przypadku marek własnych oraz świeżych produktów rolno-spożywczych certyfikaty – takie jak RSPO dla oleju palmowego czy RTRS dla soi – obejmują m.in. poszanowanie praw człowieka i praw pracowniczych, brak pracy przymusowej i pracy dzieci, bezpieczne i godne warunki pracy, wolność zrzeszania się oraz uczciwe wynagrodzenie. Wszystkie produkty marki własnej i produkty świeże dostępne w sieci Biedronka, które zawierają olej palmowy jako składnik, posiadają certyfikat RSPO.

Konsumenci i użytkownicy końcowi

Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych

Temat ESRS Istotność Zobowiązanie Postęp w realizacji w 2024
ESRS S4-5 M Wzmocnienie we wszystkich krajach oferty alternatyw żywnościowych, takich jak produkty wegańskie, wegetariańskie i roślinne, bez laktozy, bezglutenowe czy ekologiczne. W 2024 roku postęp w Polsce wyniósł: 363 produkty, z których 34 były nowo wprowadzone.
ESRS S4-5 M Zapewnienie, że produkty skierowane do dzieci mają wyższy lub co najmniej tak samo dobry profil żywieniowy jak lider segmentu (lub najlepszy produkt w danym segmencie). W 2024 roku 41% produktów miało lepszy profil żywieniowy niż rynek, 48% miało taki sam profil, a 11% – gorszy. W momencie wprowadzenia na rynek produkt może mieć profil żywieniowy uznany za lepszy od wartości referencyjnej (lub najlepszy w swojej klasie), jednak z uwagi na dynamikę konkurencji receptury mogą być stopniowo ulepszane przez innych producentów – w tym samym roku lub w latach kolejnych.
ESRS S4-5 M Zapewnienie braku syropu glukozowo-fruktozowego w min. 90% produktów marek własnych na rynku polskim do końca 2026. Wyeliminowaliśmy syrop glukozowo-fruktozowy w produktach marek własnych z 87% produktów (3 p.p. więcej w porównaniu z 2023 r.).
ESRS S4-5 M Przeprowadzenie co najmniej jednego programu w roku promującego zdrowe nawyki żywieniowe (w oparciu o zalecenia lokalnych ekspertów). W 2024 roku Biedronka realizowała działania promujące zdrowe nawyki żywieniowe, m.in. kampanię „Gang Produkciaków” z 13 materiałami edukacyjnymi (w tym trzema książeczkami dla dzieci), zachęcającą do czytania etykiet. Ukazały się też cztery e-wydania „Czas na…” i dwa numery „DADA & Rodzina” (we współpracy z Instytutem Matki i Dziecka).
ESRS S4-5 M Edukacja w zakresie informacji umieszczonych na etykiecie produktów celem ułatwienia konsumentom podejmowania bardziej świadomych decyzji zakupowych. Działania realizowane w ramach niniejszego celu zostały opisane w sekcji Edukacja poprzez opakowania.
ESRS S4-5 M Upewnienie się, że oznakowanie Nutri-Score jest stosowane na 100% produktów, w ramach dedykowanych marek własnych. W 2024 roku Biedronka rozszerzyła Nutri-Score o kolejne 138 produktów, zwiększając ich łączną liczbę do 543 (o 34% więcej niż w 2023 roku) i zwiększyła liczbę marek własnych wybranych do kategoryzacji do 35.
ESRS S4-5 M Usunięcie lecytyny sojowej z co najmniej 50% produktów marki własnej zawierających ten składnik do końca 2026 roku. Do końca 2024 r. 27% ze wszystkich 157 produktów zawierających lecytynę sojową zostało zmienionych pod względem receptury lub wycofanych. Pozostałe produkty są w trakcie procesu i zostały uwzględnione w kolejnym cyklu zobowiązań.
ESRS S4-5 M Upewnienie się, że do końca 2026 roku głównym zbożowym składnikiem płatków śniadaniowych będą pełnoziarniste produkty zbożowe (z wyjątkiem płatków zbożowych na bazie kukurydzy). W Polsce postęp Biedronki osiągnął 92% kwalifikujących się produktów.
ESRS S4-5 M Zapewnienie, że do 2026 roku 100% produktów marki własnej w kategorii żywności nie będzie zawierać acesulfamu ani aspartamu. W odniesieniu do aspartamu – spośród 20 kwalifikujących się referencji składnik ten został usunięty z 4 produktów. Kontynuujemy działania zmierzające do eliminacji aspartamu i acesulfamu z naszej oferty marek własnych.
ESRS S4-5 M Zwiększenie sprzedaży marek własnych i/lub produktów świeżych oraz opakowań z certyfikatem zrównoważonego rozwoju do co najmniej 18% całkowitej sprzedaży tych kategorii produktów do 2026 roku. W 2024 roku sprzedaż produktów marek własnych i/lub produktów świeżych oraz opakowań z certyfikatem zrównoważonego rozwoju stanowiła 16,8%.
ESRS S4-5 M Wzmocnienie oferty produktów kosmetycznych marki własnej bez składników pochodzenia zwierzęcego dla konsumentów o szczególnych preferencjach. Biedronka wprowadziła 27 nowych produktów, zwiększając ofertę kosmetyków marek własnych bez składników pochodzenia zwierzęcego do łącznie 257 pozycji.
ESRS S4-5 M Zapewnienie, że co najmniej 95% regularnego asortymentu produktów higieny osobistej marki własnej nie zawiera mikroplastiku. 101 produktów asortymentu marki własnej nie zawiera mikroplastiku – 98% asortymentu.
ESRS S4-5 M Wzmocnienie oferty wybranych produktów kosmetycznych marki własnej zawierających co najmniej 90% składników pochodzenia naturalnego zgodnie z normą ISO 16128. Na koniec 2024 Biedronka oferowała 192 produkty zawierające co najmniej 90% składników pochodzenia naturalnego, z czego 48 zostało wprowadzonych na rynek w 2024 roku.
ESRS S4-5 M Opracowanie detergentów marki własnej, które jednocześnie zawierają naturalne substancje zapachowe, nie zawierają konserwantów i posiadają certyfikat Ecolabel. Od 2024 roku trwają prace nad detergentami marek własnych spełniającymi wszystkie wymienione cechy.
ESRS S4-5 M Wprowadzenie oznaczenia „Jedz ryby dwa razy w tygodniu” dla 100% świeżych ryb w wybranych przetworzonych produktach marek własnych i wybranych rybach świeżych do 2026 roku. Etykieta „Jedz ryby dwa razy w tygodniu” została wprowadzona na pierwszym produkcie w ramach działań mających na celu zwiększenie świadomości konsumentów na temat spożycia ryb.
ESRS S4-5 M Dążenie do zapewnienia, aby w skali roku liczba przypadków wycofania produktów spożywczych z potencjalnym zagrożeniem dla zdrowia publicznego (poziom I dotkliwości), których przyczynę można przypisać Spółkom Jerónimo Martins, wynosiła zero. W razie wystąpienia przypadków na poziomie I dotkliwości, zgodnie z Polityką Jakości i Bezpieczeństwa Produktów Grupy Jerónimo Martins, zapewnienie wszelkimi dostępnymi środkami, że wycofanie produktów spożywczych ze sklepów i Centrów Dystrybucyjnych jest w 100% skuteczne. Biedronka miała 3 przypadki wycofania produktów z rynku (poziom I dotkliwości), w przypadku żadnego z nich przyczyną nie były działania firmy. Liczba przypadków spadła o 40% w porównaniu z rokiem 2023. Skuteczność wycofywania produktów była w pełni przestrzegana.
ESRS S4-5 M Utrzymanie liczby magazynów z certyfikatem ISO 22000 (16 centrów dystrybucyjnych w 2023 roku) oraz zapewnienie, że nowe centra dystrybucyjne, które zostaną otwarte w latach 2024-2026, uzyskają certyfikat w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia działalności. Norma ISO 22000:2018 została utrzymana w 16 centrach dystrybucyjnych i rozszerzona na jedno kolejne – łącznie objęto nią 17 centrów Biedronki w zakresie magazynowania i dystrybucji produktów spożywczych, a także biuro główne w Warszawie, w odniesieniu do opracowywania produktów spożywczych marki własnej.
ESRS S4-5 M Zapewnienie przedłużenia gwarancji na produkty z 2 do 3 lat dla wszystkich elektrycznych oraz – tam, gdzie to możliwe – dodatkowych nieelektrycznych produktów (wyłączając produkty spożywcze). W 2024 roku zapewniono przedłużenie gwarancji z 2 do 3 lat w ośmiu kategoriach produktów elektrycznych i nieelektrycznych. Spośród 405 produktów objętych zobowiązaniem, 395 posiada już wydłużoną gwarancję, co oznacza realizację na poziomie 98%.

Od lat podejmujemy działania na rzecz promowania zdrowego i zrównoważonego stylu życia. Wspieramy konsumentów w dokonywaniu świadomych wyborów żywieniowych, oferując szeroki wybór produktów – w tym o poprawionym profilu odżywczym, dostosowanych do różnych potrzeb dietetycznych oraz dostępnych w przystępnych cenach.

Nasze podejście opieramy na siedmiu filarach określonych w Polityce Żywieniowej Grupy Jerónimo Martins: Profil odżywczy, Składniki, Oznakowanie, Wielkość Porcji, Ciągłe Doskonalenie Produktów, Komunikacja i Edukacja.

Jakość i bezpieczeństwo żywności

Dbamy o to, by zakupy w Biedronce były nie tylko wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne. Dlatego stale inwestujemy w certyfikację, kontrole i nadzór nad naszymi sklepami, centrami dystrybucyjnymi oraz produktami – od pola aż po półkę.

Polityka Jakości i Bezpieczeństwa Żywności wyznacza standardy obowiązujące w całej sieci Biedronka, a także stanowi podstawę działań zapewniających ich jakość i bezpieczeństwo. W oparciu o tę politykę nieustannie doskonalimy nasze systemy i utrzymujemy wysoki poziom kontroli.

Produkty zaspokajające specjalne potrzeby żywieniowe

Rozwijamy ofertę skierowaną do grup o szczególnych potrzebach – dzieci, seniorów oraz osób z ograniczeniami dietetycznymi. W 2024 roku wprowadziliśmy 71 nowych produktów wspierających zdrowe nawyki żywieniowe. Wśród nich znalazły się nowości z linii Go Active, skierowane do osób prowadzących aktywny tryb życia oraz propozycje odpowiednie dla wegan i wegetarian – głównie pod marką Go Vege.

W naszej ofercie ważną pozycję zajmują produkty przeznaczone dla najmłodszych. Opracowaliśmy szczegółowy dokument „Wytyczne Żywieniowe dla Dzieci”, na podstawie którego wykluczamy stosowanie sztucznych słodzików, wzmacniaczy smaku, fosforanów, syropu glukozowo-fruktozowego oraz aromatów i barwników innych niż pochodzenia naturalnego.

Z myślą o osobach starszych opracowaliśmy „Wytyczne Żywieniowe dla Seniorów”, które stanowią podstawę tworzenia odpowiednio zbilansowanych propozycji. Uwzględniają one zmieniające się potrzeby żywieniowe związane z wiekiem, w tym obniżony apetyt oraz osłabione odczuwanie smaku i zapachu. Odpowiednio dostosowujemy poziom energii, składników mineralnych i witamin.

Produkty wegetariańskie i wegańskie

Z myślą o osobach, które chcą ograniczyć lub całkowicie wyeliminować produkty pochodzenia zwierzęcego, kontynuujemy prace nad naszą ofertą odpowiednią dla wegan i wegetarian. W 2024 roku wprowadziliśmy 17 nowych produktów w tej kategorii. Łącznie w ciągu roku w sprzedaży, dostępnych było 154 produktów oznaczonych jako odpowiednie dla wegan i/lub wegetarian lub plant-based. Znaczną część tej oferty stanowiły produkty marki Go Vege.

Produkty bez dodatku cukru

W ofercie dostępne są produkty bez dodatku cukru – odpowiednio oznakowane, aby wspierać konsumentów, w tym osoby z cukrzycą lub innymi potrzebami żywieniowymi, w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych. W 2024 roku wprowadziliśmy 27 nowych produktów bez dodatku cukru.

Produkty bez glutenu i bez laktozy

W 2024 roku na naszych półkach znalazło się 131 produktów odpowiednich dla osób na diecie bezglutenowej – zarówno w ofercie stałej, jak i czasowej – w tym 15 nowości. Wszystkie te produkty oznaczone są znakiem „Przekreślonego Kłosa” na podstawie licencji Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej.

Również osoby z nietolerancją laktozy znajdą w naszej ofercie szeroki wybór produktów dopasowanych do ich potrzeb. W 2024 roku w naszym asortymencie znajdowało się 28 produktów bez laktozy, oznaczonych czytelną etykietą „Produkt bez laktozy”.

Produkty Go Active

W odpowiedzi na potrzeby osób prowadzących aktywny tryb życia rozwijamy markę własną Go Active. W 2024 roku oferta została poszerzona o nowe produkty, dostępne zarówno w stałej sprzedaży, jak i w ramach tematycznych akcji sezonowych.

Poprawa składu i wartości odżywczej produktów

Od lat prowadzimy działania mające na celu poprawę składu i wartości odżywczej produktów marek własnych dostępnych w naszej ofercie. Realizowana przez nas strategia reformulacji obejmuje przede wszystkim redukcję zawartości soli, cukru oraz tłuszczów – w tym tłuszczów nasyconych – z zachowaniem profilu smakowego akceptowanego przez konsumentów. Przy reformulacji w pierwszej kolejności koncentrujemy się na produktach szybko rotujących, uznawanych za korzystne dla zdrowia lub szczególnie popularnych wśród dzieci.

W 2024 roku dzięki reformulacji zapobiegliśmy wprowadzeniu na rynek:

  • 46,9

    ton soli

  • 453,8

    ton cukru

  • 32,5

    ton tłuszczów

  • 24,5

    ton tłuszczów nasyconych

Edukacja poprzez opakowania

Etykieta to coś więcej niż tylko źródło informacji - to narzędzie, które wspiera podejmowanie świadomych decyzji już przy sklepowej półce. Dlatego w Biedronce, poza obowiązkowymi elementami, takimi jak skład czy wartość odżywcza, na opakowaniach wybranych produktów marki własnej umieszczamy dodatkowe oznaczenia, które mają za zadanie promować prawidłowe nawyki żywieniowe.

W 2024 roku wprowadziliśmy lub rozwijaliśmy między innymi następujące oznaczenia:

Jakość produktów niespożywczych

Konsekwentnie podnosimy standardy jakości produktów niespożywczych - zwłaszcza tych, które trafiają do wymagających grup, takich jak dzieci czy osoby z wrażliwą skórą. Nasze działania wspierane są ścisłą współpracą z uznanymi instytucjami opiniującymi i certyfikującymi, w tym m.in. Instytutem Matki i Dziecka, Centrum Zdrowia Dziecka, Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego oraz Polskim Towarzystwem Alergologicznym i Ginekologicznym.

Stawiamy także na jakość rozumianą jako trwałość i bezpieczeństwo. W 2024 roku rozszerzyliśmy katalog produktów objętych trzyletnią gwarancją - oprócz elektroniki i sprzętu elektrycznego obejmuje ona także meble i wybrane produkty sportowe, szczególnie te przeznaczone do intensywnego użytkowania.

W przypadku produktów z tworzyw sztucznych rozszerzyliśmy wykorzystanie plastiku pochodzącego z recyklingu na kolejne kategorie - w tym produkty do domu, takie jak środki do czyszczenia i pojemniki do przechowywania. W 2024 roku wprowadziliśmy dedykowane oznaczenie graficzne "Eco Design", które pojawia się m.in. na produktach z polipropylenu (PP) wykonanych w całości z materiałów wtórnych.

W segmencie kosmetyków marek własnych poszerzyliśmy ofertę dla klientów poszukujących prostych składów i rozwiązań przyjaznych środowisku. Do sprzedaży trafiło 48 nowości, dzięki czemu liczba kosmetyków zawierających co najmniej 90% składników pochodzenia naturalnego osiągnęła 192 pozycje. Liczba produktów wegańskich wzrosła do 257, w tym 27 stanowiły nowości. Pod koniec 2024 roku 98% naszej regularnej oferty produktów do higieny osobistej marek własnych było wolnych od mikroplastiku.

Troska o klientów

W Biedronce klient pozostaje najważniejszym punktem odniesienia we wszystkich działaniach

W 2024 roku komunikowaliśmy się z klientami na wiele sposobów. Przeprowadziliśmy ponad 310 000 budynków sieci biedronka wyposażono rozmów - od prostych ankiet i badań jakościowych, po spotkania etnograficzne i obserwacje.

Pytaliśmy o opakowania, produkty, zakupy i pomysły na ulepszenia. Zbieraliśmy opinie i testowaliśmy nowe koncepcje. Regularnie korzystaliśmy również z narzędzi takich jak tajemniczy klient. Dzięki temu lepiej rozumiemy potrzeby kupujących i możemy skuteczniej dostosowywać naszą ofertę, komunikację i usługi cyfrowe.

Dbamy o wygodę i dostępność – klienci mogą zgłaszać swoje uwagi bezpośrednio na poziomie sklepu.

Jeśli nie zdecydują się na tę formę kontaktu, mogą skorzystać z Biura Obsługi Klienta (BOK), dostępnego poprzez rożne kanały, takie jak e-mail, strona internetowa, telefon czy aplikacja mobilna. Biuro Obsługi Klienta pełni kluczową rolę w naszej organizacji, działając 24/7 jako wyspecjalizowana jednostka odpowiedzialna za komunikację z klientami i sprawne zarządzanie ich sugestiami, pomysłami, zapytaniami i reklamacjami. BOK odpowiada za rozwiązywanie kwestii związanych z funkcjonowaniem sklepów, oferowanymi usługami i produktami, kampaniami promocyjnymi oraz innymi sytuacjami dotyczącymi działalności sklepów i kontaktu z klientami.

Lokalny Rzecznik Klienta reprezentuje klientów sklepów Biedronka i jest osobą, do której mogą się oni zwrócić w celu ochrony i promowania swoich praw, gwarancji oraz uzasadnionych interesów. Rzecznik działa w oparciu o wartości takie jak niezależność, bezstronność, neutralność i poufność. Pełniąc swoją funkcję, działa niezależnie od spółki i jej Biura Obsługi Klienta. Może także wydawać opinie i rekomendacje dotyczące jakości obsługi klienta oraz proponować działania usprawniające. Jeśli klient zgłosił swoją sprawę w sklepie lub za pośrednictwem BOK i nie jest usatysfakcjonowany zaproponowanym rozwiązaniem, może skontaktować się z Biurem Rzecznika Klienta. Biuro to stanowi ostatnią instancję w rozpatrywaniu złożonych lub systemowych spraw, które nie mogły zostać rozwiązane w standardowej ścieżce obsługi klienta. Kontakt z Biurem Rzecznika Klienta możliwy jest poprzez e-mail, infolinię lub dedykowaną stronę internetową.

Wspieranie lokalnych społeczności

Temat ESRS Istotność Zobowiązanie Postęp w realizacji w 2024
ESRS S3-5 M Monitorowanie i ujawnianie co najmniej 70% (wartościowo) wpływu społecznego wynikającego z oferowanego przez Grupę Jerónimo Martins corocznie wsparcia, zgodnie z modelem Business for Societal Impact (B4SI) i dostosowanego do kryteriów istotności finansowej. W 2024 roku możliwe było monitorowanie 99% bezpośredniego wsparcia Grupy (kwalifikującego się zgodnie z wewnętrzną metodyką opartą na kryteriach B4SI).
ESRS S3-5 M Wzmocnienie zaangażowania w projekty społeczne skierowane do dzieci, młodzieży i osób starszych z wrażliwych środowisk, mające na celu bezpośredni wpływ na 1 milion osób rocznie do 2026 roku. W oparciu o metodykę B4SI szacujemy, że spółki Grupy wsparły ponad 1,2 miliona osób z wrażliwych środowisk, realizując m.in. projekty dotyczące zdrowia i odżywiania. Co najmniej jedna spółka w każdym regionie (Polska, Portugalia, Kolumbia) wdrożyła lub wspierała takie inicjatywy.

Nasz wpływ społeczny

Działamy na rzecz dobrobytu i dobrostanu lokalnych społeczności, realizując Politykę Wspierania Społeczności Lokalnych, która odzwierciedla nasze zobowiązanie do aktywnego udziału w poprawie jakości życia w najbliższym otoczeniu naszych działań.

Nasze podstawowe formy pomocy to darowizny finansowe i rzeczowe, w tym żywność. W 2024 roku Biedronka przeznaczyła na ten cel prawie

240 mln zł,

z czego ponad 86 mln zł trafiło do Fundacji Biedronki, wspierając ponad 650 instytucji.

Przekazujemy także pełnowartościową, ale niesprzedaną żywność osobom potrzebującym. W 2024 roku oddaliśmy 10 776 ton żywności za pośrednictwem 2 345 sklepów.

W 2024 roku Biedronka kontynuowała stosowanie międzynarodowej metodyki Business for Societal Impact (B4SI), służącej do pomiaru i zarządzania wpływem społecznym. Standard pozwala w sposób spójny i mierzalny ocenić efekty programów społecznych między innymi pod względem zaangażowanych środków, liczby oraz profilu beneficjentów.

Wsparcie dla poszkodowanych w powodzi

Gwałtowna powódź, która dotknęła południowo-wschodnią Polskę w 2024 roku, zniszczyła domy, infrastrukturę i pozbawiła wielu ludzi podstawowych środków do życia. Od pierwszych dni katastrofy zaangażowaliśmy się w pomoc zarówno naszym pracownikom, jak i mieszkańcom zalanych terenów.

W pierwszej kolejności wysłaliśmy transporty z wodą i żywnością do gmin, które ucierpiały najbardziej. Przekazaliśmy darowizny produktowe o łącznej wartości ponad 300 tys. zł. Jednocześnie, aby odciążyć budżety rodzin dotkniętych skutkami powodzi, w 391 sklepach na zagrożonych terenach wprowadziliśmy "Koszyk Bezpieczeństwa", obniżając ceny produktów pierwszej potrzeby średnio o 19%.

Dzięki zbiórkom organizowanym przy kasach, nasi klienci wsparli działania Polskiego Czerwonego Krzyża i Stowarzyszenia Wiosna, przekazując ponad 2,5 mln zł. Środki te zostały przeznaczone m.in. na zakup sprzętu gospodarstwa domowego, materiałów budowlanych, osuszaczy i grzejników.

Ważnym elementem pomocy były również zbiorki produktów pierwszej potrzeby, w ramach których klienci Biedronki przekazali ponad 85 ton żywności, środków czystości i artykułów chemicznych.

Pamiętaliśmy także o naszych pracownikach, którzy ucierpieli w wyniku katastrofy. Każdy z nich otrzymał jednorazową, bezzwrotną pomoc finansową w wysokości 1 500 zł.

Współpraca z ogólnopolskimi organizacjami

Działania na rzecz wyrównywania szans

Współpraca z organizacjami pomocowymi na poziomie regionalnym

Nasze działania pomocowe realizujemy na rożnych poziomach, ale to właśnie wsparcie regionalne pozwala nam docierać tam, gdzie potrzeby są najbardziej odczuwalne. Współpracujemy z lokalnymi organizacjami pomocowymi, organizując zbiórki żywności, dostarczając artykuły pierwszej potrzeby i przekazując wsparcie finansowe. Każde z naszych regionalnych biur dysponuje budżetem na darowizny dla lokalnych organizacji i instytucji pomocowych.

Wzmacnianie inkluzywności społecznej

Współpracujemy z organizacjami charytatywnymi i pomagamy budować świat, w którym każdy ma szansę na godne życie.

Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu

Wspieranie rozwoju najmłodszych

Fundacja Biedronki

Fundacja Biedronki została założona w 2020 roku. Od początku istnienia jej celem jest poprawa jakości życia osób starszych w Polsce – szczególnie tych zmagających się z ubóstwem, samotnością, niedożywieniem i brakiem dostępu do opieki zdrowotnej. W 2024 roku Fundacja otrzymała darowiznę w wysokości 20 mln euro od Jeronimo Martins Polska.

W 2024 roku na programy społeczne przeznaczono 86 mln zł. Pomoc trafiła do ponad 170 tys. beneficjentów, a działania realizowane były we współpracy z 1 660 organizacjami partnerskimi. Od początku działalności Fundacja zainwestowała łącznie 268 mln zł w projekty społeczne, skupiając się na czterech kluczowych obszarach: przeciwdziałaniu biedzie i niedożywieniu, przeciwdziałaniu samotności, wsparciu ochrony zdrowia oraz reagowaniu w sytuacjach kryzysowych.

W 2024 roku Fundacja Biedronki została uhonorowana tytułem Dobroczyńcy Roku w kategorii „Pomoc uchodźcom i Ukrainie” oraz wyróżniona w ramach inicjatywy Dumni z Powstańców za wieloletnią, konsekwentną pomoc udzielaną kombatantom i ich rodzinom.

Poprzednia strona

Troszczymy się o środowisko

Następna strona

Zarządzamy odpowiedzialnie