Budujemyodpowiedzialne relacje
Nasi pracownicy
| Temat ESRS | Istotność | Zobowiązania HR na lata 2024-2026 – własna siła robocza | Postęp w realizacji w 2024 |
|---|---|---|---|
| ESRS S1-5 | M | Promowanie poszanowania praw człowieka i praw pracowniczych | |
| Moduł szkoleniowy dotyczący Kodeksu Postępowania dostępny dla wszystkich pracowników. | W Polsce udostępniony został e-learningowy moduł szkoleniowy na temat Kodeksu Postępowania Grupy, który jest obowiązkowy dla wszystkich pracowników. | ||
| Wspólny dla całej Grupy program szkoleniowy dotyczący praw człowieka i praw pracowniczych dostępny dla wszystkich menedżerów. | Opracowano e-learningowy moduł szkoleniowy na temat praw człowieka i praw pracowniczych oraz przeprowadzono pilotaż, aby przetestować stworzone treści. | ||
| Wdrożenie wewnętrznej polityki Grupy JM i procesu zapobiegania naruszeniom oraz zapewnienia zgodności z prawami pracowniczymi, odzwierciedlających obowiązujące wytyczne dotyczące podstawowych zasad pracy. | Wstępna diagnoza poziomów zgodności Grupy z wymogami formalnego procesu należytej staranności w zakresie praw człowieka została przeprowadzona przez podmiot zewnętrzny. | ||
| ESRS S1-5 | M | Wzmocnienie promocji równości płci w całej Grupie | |
| Zapewnienie co najmniej jednego mechanizmu doceniania zachowań we wszystkich spółkach (rozwój istniejących lub wdrożenie nowych mechanizmów doceniania), obejmującego wszystkich pracowników do 2026 roku. | Przeprowadzono globalną diagnozę praktyk HR pod kątem równości płci, analizując reprezentatywność i możliwości oferowane kobietom i mężczyznom. Kolejne kroki zostaną określone w 2025 roku. | ||
| Zapewnienie wskaźnika równości wynagrodzeń ze względu na płeć +/- 3% w porównaniu do wskaźnika parytetu (100%), na poziomie całej Grupy oraz poszczególnych spółek1. | W 2024 roku wskaźnik luki płacowej ze względu na płeć w Biedronce wyniósł 98,1%, co mieści się w docelowym przedziale +/- 3%. | ||
| Udostępnienie wszystkim menedżerom wspólnego dla całej Grupy programu szkoleniowego na temat nieświadomych uprzedzeń. | Opracowano e-learning dotyczący dyskryminacji i molestowania, obejmujący temat nieświadomych uprzedzeń. Przeprowadzono pilotaż, a równolegle trwają prace nad włączeniem tych treści do globalnych programów szkoleniowych. | ||
| ESRS S1-5 | M | Wzmocnienie zdolności przywódczych przyszłych pokoleń i stymulowanie transferu wiedzy | |
| Organizacja co najmniej czterech globalnych sesji rocznie z udziałem ekspertów, dostępnych dla wszystkich młodych talentów. | W 2024 roku zorganizowano dwie globalne sesje JM Talks, w których wzięło udział 547 młodych liderów. Celem inicjatywy jest inspirowanie i dzielenie się wiedzą między pokoleniami liderów Grupy. | ||
| Zapewnienie spójnego doświadczenia dla całej populacji młodych talentów w Grupie JM za pomocą nowej polityki stażowej Grupy. | W 2024 roku opracowano globalną politykę dotyczącą młodych talentów, definiującą wspólne wytyczne dla programów stażowych w całej Grupie. Jej wewnętrzna publikacja planowana jest na 2025 rok. | ||
| Zapewnienie, że 90% menedżerów weźmie udział w co najmniej jednej inicjatywie w zakresie rozwoju przywództwa do końca 2026 roku. | W 2024 roku 55,5% menedżerów w Biedronce wzięło udział w co najmniej jednej inicjatywie rozwojowej z zakresu przywództwa, obejmującej szkolenia, coaching i mentoring. | ||
| Wbudowanie wartości Grupy i powiązanych z nimi zachowań w procesy zarządzania ludźmi – co najmniej dwa globalne procesy zostaną poddane przeglądowi, co wpłynie na wszystkich im podlegających pracowników. | Zrewidowano proces ocen pracowniczych, uwzględniając ocenę realizacji wartości i zachowań Grupy – zmiana ta obowiązuje od cyklu za 2024 r. W Polsce i Portugalii wdrożono obowiązkowy e-learning o tym procesie dla nowych pracowników biurowych. | ||
| Wdrożenie mechanizmu pomiaru wpływu przywództwa w Grupie. | Na 2025 rok zaplanowano cykliczne badanie zaangażowania pracowników, które uwzględni również aspekty związane z przywództwem. | ||
| ESRS S1-5 | M | Wzmocnienie naszych mechanizmów doceniania i promowanie większej przejrzystości w zakresie wynagrodzeń | |
| Zapewnienie co najmniej jednego mechanizmu doceniania zachowań we wszystkich spółkach (rozwój istniejących lub wdrożenie nowych mechanizmów doceniania), obejmującego wszystkich pracowników do 2026 r. | Wszystkie spółki Grupy kontynuują działania na rzecz realizacji zobowiązania. Ocena wartości i zachowań w ramach procesu ocen pracowniczych za 2024 r. stanowi podstawę do naliczania rocznych premii dla uprawnionych pracowników. | ||
| Udostępnienie oświadczenia o całkowitym pakiecie wynagrodzeń (wynagrodzenie stałe i zmienne oraz świadczenia dodatkowe) wszystkim pracownikom do 2026 roku. | Grupa ocenia wykonalność harmonogramu realizacji zobowiązania w oparciu o priorytety wdrażania rozwiązań technologicznych. | ||
| ESRS S1-5 | N-M | Zatrudnienie włączające i integracja społeczna | |
| Zwiększenie zatrudnienia wśród osób znajdujących się w mniej uprzywilejowanej sytuacji pod względem dostępu do rynku pracy (osoby z niepełnosprawnościami, migranci i uchodźcy, osoby o podwyższonym ryzyku wykluczenia społecznego) i pozytywny wkład w zwiększanie świadomości nt. integracji społecznej w Grupie i poza nią. Zapewnienie co najmniej czterech okazji rocznie do dzielenia się dobrymi praktykami w tym zakresie2. | Na koniec 2024 r. 6,3% wszystkich pracowników sieci Biedronki stanowili przedstawiciele grup o utrudnionym dostępie do rynku pracy (osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności i uchodźcy z Ukrainy). Wynik uzyskany w pierwszym roku monitorowania tego zobowiązania posłuży jako punkt odniesienia w kolejnych cyklach raportowania, w celu określenia wzrostu liczby pracowników z utrudnionym dostępem do rynku pracy. Zorganizowano 54 okazje do dzielenia się dobrymi praktykami z firmami, szkołami, fundacjami i instytucjami w kraju i za granicą. | ||
| ESRS S1-5 | M | Wzmocnienie wewnętrznych możliwości rozwoju i mobilności, zwiększając ich atrakcyjność i skuteczność | |
| Tworzenie osobistych planów rozwoju dla co najmniej 95% kwalifikujących się menedżerów. | 89,6% kwalifikujących się menedżerów w Biedronce opracowało indywidualne plany rozwoju. | ||
| Ewolucja procesu definiowania planu rozwoju osobistego, dostosowanie go do potrzeb indywidualnych i biznesowych oraz zapewnienie kontynuacji działań (przez menedżerów liniowych i działu HR) menedżerom z puli talentów. | Proces tworzenia Indywidualnych Planów Rozwoju obejmuje obecnie monitorowanie realizacji celów podczas sesji Get Feedback (w połowie cyklu ocen) oraz w ramach samooceny i oceny, co umożliwia bieżące dostosowanie działań do potrzeb pracownika i biznesu. | ||
| Publikowanie wszystkich kwalifikujących się wakatów wewnętrznych i zwiększenie średniej liczby aplikacji na wakat. | W 2024 roku w Biedronce wewnętrznie opublikowano 73,2% kwalifikujących się ogłoszeń o wakatach publikowanych na zewnątrz. Średnio na jedno ogłoszenie przypadało 0,9 wewnętrznej aplikacji. | ||
| Wdrożenie globalnego programu poleceń. | Wdrożono globalną wewnętrzną politykę poleceń dla działu IT. | ||
| ESRS S1-5 | M | Wspieranie bezpiecznych warunków pracy | |
| Zmniejszenie obecnego wskaźnika częstotliwości i ciężkości wypadków do odpowiednio 12,00 i 0,29. | W 2024 r. w Biedronce wskaźnik częstotliwości wypadków wyniósł 6,58 (spadek o 0,87 w porównaniu z 2023 r.). Wskaźnik ciężkości wypadków w Biedronce wyniósł 0,32, zgodnie z poziomem tego wskaźnika obserwowanym w 2023 r. | ||
| ESRS S1 | M | Promowanie elastycznego i zdrowego środowiska pracy w całej Grupie | |
| Pilotaż co najmniej jednego działania w zakresie nowych sposobów pracy i/lub zatrudniania. | W 2024 roku Biedronka testowała nowe rozwiązania wspierające elastyczność zatrudnienia, wdrażając platformę Tikrow do szybkiego reagowania na tymczasowe potrzeby operacyjne. | ||
| Udostępnienie wszystkim menedżerom szkoleń w zakresie well-beingu, zapewniających narzędzia do identyfikowania i zarządzania kwestiami osobistymi oraz wsparcia swoich zespołów. | Treści dotyczące dobrego samopoczucia zostaną włączone do globalnego narzędzia rozwojowego (Be a Leader for) skierowanego do wszystkich pracowników Grupy. | ||
| Zapewnienie wszystkim pracownikom dostępu do ustrukturyzowanego programu wellbeingowego. | W Biedronce, 100% pracowników ma dostęp do programu wellbeingowego. | ||
| Wspieranie pracowników znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej z powodu nagłych zdarzeń o charakterze losowym i/lub rodzinnym we wszystkich spółkach Grupy, przy zapewnieniu co najmniej takiego samego poziomu nakładów na Fundusz Pomocy Społecznej w Portugalii oraz program „Możesz Liczyć na Biedronkę” w Polsce3. | W 2024 r. utrzymaliśmy wsparcie udzielane pracownikom w trudnej sytuacji. Inwestycje poczynione w świadczenia socjalne oraz pożyczki udzielane pracownikom na preferencyjnych warunkach w Biedronce, a także w Społeczny Fundusz Awaryjny w Portugalii wyniosły 35,4 mln zł, o 7% więcej niż w 2023 r. | ||
1 Różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn wśród pracowników Grupy Jerónimo Martins, oparta na porównywalnych stanowiskach. Wyrażona jako średnie wynagrodzenie kobiet w procentach średniego wynagrodzenia mężczyzn, przy czym 100% oznacza pełną równość płacową między płciami (parytet).
2 Kryteriami branymi pod uwagę w Polsce byli pracownicy z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz uchodźcy narodowości ukraińskiej.
3 Program „Możesz Liczyć na Biedronkę” został zakończony, w związku z czym inwestycja monitorowana w ramach zobowiązania dotyczącego utrzymania wsparcia dla pracowników Biedronki znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej będzie odpowiadać łącznej wartości świadczeń socjalnych i pożyczek udzielanych pracownikom znajdującym się w szczególnych okolicznościach – m.in. związanych z potrzebami mieszkaniowymi czy sytuacjami losowymi. Wspomniane komponenty stanowiły część programu „Możesz Liczyć na Biedronkę” do 2023 roku.
Kim są nasi pracownicy?
W 2024 roku zatrudnialiśmy w Biedronce 84 145 osób – o 3,9% więcej niż w 2023 roku.
Komunikacja z rynkiem pracy
Naszym celem jest budowanie silnej marki pracodawcy, przy jednoczesnym docenianiu i zauważaniu roli naszych ludzi. Głównym źródłem rekrutacji pozostaje nasza dedykowana strona internetowa: www.pracawbiedronce.pl, wspierana przez profile employer brandingowe w mediach społecznościowych. Prawie 100 ambasadorów marki bierze udział w programie #WeBiedronka na LinkedIn.
Uczestniczymy w targach pracy oraz współpracujemy z uczelniami i szkołami w całej Polsce w ramach programu Kampus Biedronki. Dzięki tej inicjatywie realizujemy programy talentowe, organizujemy spotkania i wykłady prowadzone przez naszych pracowników oraz angażujemy się w liczne projekty edukacyjne skierowane do uczniów, studentów i absolwentów.
Charakterystyka osób niebędących pracownikami
W całym roku 2024 roku Biedronka współpracowała łącznie z 17 195 osobami, które nie były zatrudnione na umowę o pracę, w porównaniu do 13 739 osób w 2023 roku. Zdecydowaną większość z nich stanowili pracownicy zatrudnieni za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.
Zakres rokowań zbiorowych i dialogu społecznego
Dialog społeczny
Prowadzimy otwarty i ciągły dialog z naszymi pracownikami, aktywnie wsłuchując się w ich potrzeby i wspólnie wypracowując rozwiązania. Wierzymy, że skuteczna komunikacja sprzyja zaangażowaniu pracowników oraz tworzy przyjazne i inkluzywne środowisko pracy. Formą dialogu społecznego jest współpraca ze związkami zawodowymi, którą realizujemy zgodnie z Polityką Związkową. Dokument ten określa zasady współpracy oparte na przejrzystości, niezależności i wzajemnym szacunku. Pracownicy mają pełną swobodę zrzeszania się, a kontakt z przedstawicielami związków ułatwia wyznaczony zespół.
Wspieramy różnorodność
W Biedronce wierzymy, że różnorodne zespoły i kultura włączająca mają realny wpływ na rozwój naszej organizacji. Doceniamy fakt, że w naszej firmie ramię w ramię pracują przedstawiciele czterech różnych pokoleń, nasz zespół tworzą osoby ponad 40 narodowości, a ponad 1 000 pracowników to osoby z niepełnosprawnościami.
W maju 2024 roku dołączyliśmy do grona sygnatariuszy Karty Różnorodności, której koordynatorem w Polsce jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Ten formalny dokument potwierdza nasze stałe zaangażowanie w budowanie środowiska pracy wolnego od dyskryminacji i otwartego na różnorodność.
Biedronka znalazła się w gronie dwóch firm wyróżnionych za największy postęp w ocenie Diversity IN Check – narzędziu mierzącym dojrzałość pracodawców w zarządzaniu różnorodnością i tworzeniu inkluzywnego środowiska pracy.
Równość płci
W Biedronce dążymy do tworzenia środowiska pracy, w którym możliwości rozwoju i awansu są jednakowo dostępne dla wszystkich – niezależnie od płci. Nasze podejście opiera się na politykach i działaniach wspierających sprawiedliwe warunki zatrudnienia oraz kulturę organizacyjną opartą na szacunku, równości i docenianiu kompetencji. Strukturę zatrudnienia w naszej sieci – podobnie jak w całym sektorze handlu detalicznego żywnością – w zdecydowanej większości tworzą kobiety. W 2024 roku kobiety stanowiły 84,9% wszystkich pracowników Biedronki w Polsce. Ich obecność jest również widoczna na stanowiskach kierowniczych5, gdzie kobiety zajmowały 76,4% tych ról. 40% członków Komitetu Zarządzającego Grupy Jerónimo Martins stanowią kobiety. Wierzymy, że różnorodność wzmacnia naszą organizację i przyczynia się do lepszych wyników biznesowych.
5 Stanowiska menedżerskie, strategiczne oraz kobiety na stanowiskach operacyjnych, które zarządzają zespołami.
Wskaźnik Gender Pay Ratio6
2023 ROK
97,9%
wskaźnik Gender Pay Ratio dla pracowników Grupy Jerónimo Martins zatrudnionych w Polsce
2024 ROK
98,1%
wskaźnik Gender Pay Ratio dla pracowników Grupy Jerónimo Martins zatrudnionych w Polsce
98,1%
wskaźnik Gender Pay Ratio w Biedronce7
6 Różnica wynagrodzeń między kobietami a mężczyznami wśród pracowników Biedronki, obliczona w porównywalnych warunkach. Wskaźnik ten wyrażany jest jako procent średniego wynagrodzenia kobiet względem średniego wynagrodzenia mężczyzn, przy czym 100% oznacza pełną równość płac.
7 Wskaźnik został po raz pierwszy obliczony i zaprezentowany osobno dla Biedronki w 2024 roku. Dane porównawcze za 2023 rok dotyczą wszystkich pracowników Grupy Jerónimo Martins zatrudnionych w Polsce.
Przyjazne miejsce pracy dla cudzoziemców
Na koniec 2024 roku w naszych zespołach pracowało 4 487 cudzoziemców. Większość z nich to obywatele Ukrainy, ale nasza społeczność jest znacznie bardziej różnorodna. Dołączają do nas m.in. pracownicy z Białorusi, Gruzji, Słowacji i Mołdawii. Dzięki przejrzystemu systemowi ocen kompetencji i ścieżkom awansu, każdy – niezależnie od narodowości – ma równe szanse na rozwój kariery.
Pracownicy zagraniczni są obecni we wszystkich obszarach naszej organizacji – w sklepach, centrach dystrybucyjnych i biurach – i na różnych poziomach funkcjonalnych.
Przyjazne miejsce pracy dla cudzoziemców
W 2024 roku platforma komunikacyjna dlanaswjm.pl została w pełni dostosowana do standardu WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) na poziomie AA. Dzięki spełnieniu 50 kryteriów zgodności zapewniamy dostępność treści w ujęciu technicznym, funkcjonalnym i wizualnym.
Wspieranie różnorodności w miejscu pracy
Dla nas różnorodność to coś więcej niż deklaracja – to działania, które mają wpływ na nasze codzienne środowisko pracy.
W 2024 roku uruchomiliśmy program zatrudniania asystentów kas samoobsługowych, w ramach którego do końca roku dołączyło do nas wielu pracowników z niepełnosprawnościami. Program ten przynosi wiele korzyści: poprawia komfort zakupów, usprawnia pracę i wspiera społeczności lokalne. W 2024 r. jego zasięgiem objęto 427 sklepów.
Wartości różnorodności rozwijamy również w naszych biurach. Coraz więcej osób z niepełnosprawnościami zasila zespoły administracyjne, zwiększając świadomość wśród współpracowników i wpływając na sposób, w jaki rozumiemy współpracę.
Zespół wielopokoleniowy – doświadczenie i energia
Tworzymy środowisko pracy otwarte na osoby w każdym wieku – od tych, które dopiero rozpoczynają karierę zawodową, po osoby z ugruntowanym doświadczeniem.
W 2024 roku zatrudnialiśmy 17 104 osoby poniżej 30. roku życia (20% wszystkich pracowników) oraz 10 120 osób powyżej 50. roku życia (12% zespołu). Promujemy współpracę międzypokoleniową i rozwijamy kulturę organizacyjną opartą na wzajemnym szacunku, dzieleniu się wiedzą i wspólnym rozwoju.
Szkolimy z myślą o przyszłości
W Biedronce wierzymy, że ciągłe uczenie się i doskonalenie to fundamentalne wartości w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.
W 2024 roku zrealizowaliśmy 408 898 szkoleń, co dało średnio 60,2 godzin na pracownika.
Szkolenia realizujemy w rozmaitych formatach – od warsztatów w sali szkoleniowej, online, szkoleń w miejscu pracy i e-learningów po programy rozwojowe dla kadry zarządzającej. W naszej ofercie znajduje się 151 szkoleń stacjonarnych i aż 329 dostępnych online. W realizacji działań rozwojowych kluczową rolę odgrywa nasza platforma e-learningowa eduAkcja.
Onboarding
W Biedronce onboarding to zaplanowany, wieloetapowy proces, którego celem jest ułatwienie pracownikom startu w nowym środowisku i budowanie silnych fundamentów pod dalszy rozwój. Kluczową rolę odgrywają sklepy szkoleniowo-wdrożeniowe, w których nowi pracownicy od 2020 roku zdobywają pierwsze doświadczenia, uczą się zadań operacyjnych oraz poznają kulturę organizacyjną i standardy pracy. W 2024 roku działało 257 takich placówek. Dużą wagę przykładamy także do wdrażania pracowników biurowych – organizujemy aktywności w Centrali oraz trzydniowe szkolenie w sklepie, umożliwiające poznanie kultury organizacyjnej i perspektywy klienta.
Programy dla młodych talentów
W 2024 roku kontynuowaliśmy realizację Management Trainee – dwuletniego programu menedżerskiego skierowanego do studentów ostatnich lat studiów oraz absolwentów do trzech lat po studiach. Celem programu jest przygotowanie młodych talentów do objęcia stanowisk menedżerskich poprzez zdobywanie praktycznego doświadczenia w różnych działach i lokalizacjach firmy. Program, realizowany w Grupie Jerónimo Martins od 28 lat, stanowi ważny element strategii sukcesji – w Biedronce aż 94 osoby z obecnej kadry menedżerskiej to jego absolwenci.
O skuteczności programu świadczą wysokie wskaźniki retencji i satysfakcji – w ciągu ostatnich pięciu lat 100% uczestników zostało awansowanych na stanowiska menedżerskie po zakończeniu dwuletniego cyklu.
Kompetencje w działaniu
Dostrzegając, jak dynamicznie zmienia się otaczający nas świat oraz oczekiwania wobec pracowników, nieustannie inwestujemy w rozwój kompetencji przyszłości, a także w podnoszenie i zmianę kwalifikacji (upskilling i reskilling).
Szkolenia z zakresu zarządzania i przywództwa
W 2024 roku kontynuowaliśmy kolejne edycje programów, które wspierają naszą kadrę menedżerską w skutecznym zarządzaniu zespołami i funkcjonowaniu w dynamicznym środowisku handlu detalicznego.
SUKCES(I)JA
SUKCES(I)JA to program rozwojowy, który wspiera pracowników o wysokim potencjale. W 2024 roku odbyła się trzecia edycja programu, wzięło w niej udział 115 pracowników. Odsłona koncentrowała się na wzmacnianiu indywidualnych talentów i budowaniu postaw sprzyjających świadomemu przywództwu. Uczestnicy wzięli udział w warsztatach z krytycznego myślenia i zarządzania opartych na wartościach, a także poznawali swoje naturalne predyspozycje w oparciu o analizę talentów Gallupa.
Wzmacniamy rozwój i indywidualny wpływ
System ocen pracowniczych i menedżerskich
System ocen w organizacji tworzy spójną, stopniową ścieżkę dialogu na temat wyników i rozwoju zawodowego – od corocznej rozmowy z pracownikiem aż po strategiczne przeglądy potencjału.
Wynagradzamy sprawiedliwie i konkurencyjnie
Wynagrodzenia – odpowiedzialne podejście Biedronki
Stosujemy jasne kryteria przy ustalaniu i aktualizacji wynagrodzeń – bierzemy pod uwagę zakres obowiązków, doświadczenie oraz wyniki pracy. Nasze stawki początkowe są konkurencyjne względem krajowej płacy minimalnej.
W 2024 roku płaca minimalna w Polsce wzrosła o ponad 19% w porównaniu z 2023 rokiem. Aby utrzymać konkurencyjność i odpowiednio wynagradzać pracowników, Biedronka również podniosła najniższe wynagrodzenie o 19%. W 2024 roku minimalny dochód na rękę naszych pracowników wynosił od 9% do 17% więcej niż krajowa płaca minimalna.
Każdego dnia dostrzegamy wysiłek i zaangażowanie naszych pracowników. W 2024 roku przeznaczyliśmy ponad
1,136 miliarda
złotych na nagrody, premie i inne formy doceniania – 16% więcej niż w roku poprzednim.
Wprowadzamy technologie wspierające pracowników
Nowoczesne technologie odgrywają coraz większą rolę w naszych działaniach rozwojowych. W 2024 roku z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) przeszkoliliśmy 5 904 pracowników, realizując łącznie 20 289 godzin szkoleniowych. Umożliwia ona pracownikom naukę poprzez realistyczne symulacje, takie jak wypiek pieczywa czy sytuacje związane z zarządzaniem zespołem.
W 2024 roku wdrożyliśmy również platformę jAIn, opartą na generatywnej sztucznej inteligencji. Narzędzie to wspiera menedżerów w planowaniu indywidualnych ścieżek rozwoju, podpowiadając możliwe kroki i rozwiązania dopasowane do potrzeb użytkownika.
Chronimy, zapewniając bezpieczne warunki pracy
Zarządzanie obszarem BHP
Dbamy o to, aby każdy pracownik naszej sieci mógł czuć się bezpiecznie w miejscu pracy. Nasz System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy spełnia wymagania międzynarodowego standardu ISO 45001:2018 i jest certyfikowany przez niezależny podmiot zewnętrzny. System obejmuje wszystkie lokalizacje, w tym sklepy, centra dystrybucyjne, biura oraz Fabrykę Zup „Z Naszej Kuchni”. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznania się z dokumentacją BHP, obejmującą procedury, instrukcje oraz oceny ryzyka zawodowego.
Identyfikacja i ocena ryzyka
Zespół Oceny Ryzyka, w skład którego wchodzą przedstawiciele pracowników i działu BHP, cyklicznie analizuje zagrożenia oraz ocenia ryzyko związane z wprowadzanymi zmianami organizacyjnymi i technicznymi. W 2024 roku opracowaliśmy Ocenę Ryzyka Zawodowego metodą Risc Score dla 14 stanowisk, na których zatrudnionych było blisko 76 000 pracowników.
Identyfikacja i ocena ryzyka
W 2024 roku w szkoleniach BHP wzięło udział
34 790
pracowników, a łączny czas przeprowadzonych zajęć z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy wyniósł
303 617 godzin
Dodatkowo, niemal 30 tysięcy osób zostało przeszkolonych z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
W 2024 roku przeprowadziliśmy 7 555 audytów bezpieczeństwa oraz 3 644 próbnych ewakuacji w sklepach, centrach dystrybucyjnych i biurach. Regularne monitorowanie oraz zaangażowanie pracowników w identyfikowanie ryzyk są dla nas ważnym elementem naszych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy.
Urazy związane z pracą
W 2024 roku, podobnie jak w poprzednich latach, nie doszło do żadnego wypadku śmiertelnego. Jednocześnie, mimo wzrostu liczby pracowników odnotowaliśmy spadek liczby wypadków w porównaniu do roku ubiegłego.
Wskaźniki wypadkowości obliczane są jako liczba zdarzeń na milion przepracowanych godzin. Pod uwagę brana jest liczba godzin przepracowanych przez osoby zatrudnione na umowach o pracę. Wskaźnik wszystkich zarejestrowanych wypadków nie jest raportowany dla osób niebędących pracownikami.
Działamy na rzecz równowagi pracy i życia osobistego
Zdrowie psychiczne – wsparcie na co dzień
W 2024 roku pracownicy Biedronki mogli korzystać z platformy Mindgram – narzędzia wspierającego dobrostan psychiczny, finansowy, prawny i osobisty. Platforma zapewnia bezpłatny dostęp do materiałów edukacyjnych (artykułów, webinarów i podcastów), konsultacji z psychologiem wraz z psychoterapią oraz czatu, gdzie można uzyskać pomoc od specjalistów z zakresu m.in. psychologii, psychoterapii, prawa czy finansów. Korzystać z niej mogą również członkowie rodzin.
Forma i zdrowie
Naszym pracownikom oferujemy karty sportowe MultiSport, umożliwiające dostęp do 5 000 obiektów sportowych i usług rekreacyjnych w całym kraju. W 2024 roku z tej formy aktywności skorzystało ponad 11 000 osób. Dodatkowo dofinansowujemy udział pracowników w zawodach sportowych – indywidualnie lub w drużynach, a także organizujemy wyzwanie sportowe Biedronki w formie biegowej i rowerowej.
Wspieramy pracowników i ich rodziny
W Biedronce, poza rozwiązaniami wynikającymi z przepisów prawa, rozwijamy własne programy wsparcia dla pracowników i ich rodzin. Pomagają one w trudnych momentach życiowych oraz odpowiadają na potrzeby zdrowotne, edukacyjne i bytowe – niezależnie od etapu życia czy sytuacji osobistej. W 2024 roku przeznaczyliśmy na ten cel około 195 milionów złotych – więcej niż w roku poprzednim.
Dobre wsparcie zaczyna się od słuchania
Dlatego co roku pytamy naszych pracowników, czy nasze działania odpowiadają na ich potrzeby. W 2024 roku w badaniu wzięło udział 8 043 pracowników, a jego wyniki pokazują, że obraliśmy właściwy kierunek. Aż 94% respondentów pozytywnie oceniło nasze programy wsparcia, a jedynie 1% wyraziło opinię negatywną.
Zadowolenie z programów
W jakim stopniu jesteś zadowolona/y z obecnego funkcjonowania programów wsparcia skierowanych do pracowników?
ankietowanych ocenia je pozytywnie8
-
78%
2019
-
88%
2021
-
90%
2022
-
92%
2023
-
94%
2024
ankietowanych ocenia je negatywnie
-
3%
2019
-
1%
2021
-
2%
2022
-
1%
2023
-
1%
2024
8 W latach 2019-2021 pytanie dotyczyło programów skierowanych do pracowników i ich dzieci.
Benefity dopasowane do potrzeb
W Biedronce dodatkowe świadczenia stanowią ważny element oferty pracodawcy odpowiadają na potrzeby rodzinne i zdrowotne. W zależności od stanowiska, pakiet może obejmować m.in. ubezpieczenie na życie, prywatną opiekę medyczną, ubezpieczenie NNW czy dostęp do planu emerytalnego.
Biedronka, w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, przeznacza środki na pomoc pracownikom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. W 2024 roku w ramach tego funduszu przyznano 4 044 świadczenia socjalne. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych umożliwia pracownikom wybór benefitów odpowiadających ich indywidualnym potrzebom – od wsparcia w sytuacjach losowych, przez dofinansowanie do kart sportowych, spotkań integracyjnych, po wyjazdy wakacyjne dla dzieci, wyprawki szkolne i paczki świąteczne. W firmie funkcjonuje również program nieoprocentowanych pożyczek mieszkaniowych i bezzwrotnych zapomóg.
Kultura organizacyjna opiera się także na budowaniu relacji, uznaniu i wspólnych chwilach. Pracownicy otrzymują e-kody zakupowe do Biedronki i Hebe, przeznaczyliśmy na nie w 2024 roku aż 116 mln złotych.
Wsparcie wtedy, gdy najbardziej potrzeba
Z pracownikami w ważnych chwilach
Razem zadbajmy o zdrowie – profilaktyka, która ma znaczenie
W 2024 roku pracownicy Biedronki mogli ponownie skorzystać z programu „Razem zadbajmy o zdrowie”, który oferuje kompleksowy pakiet badań profilaktycznych o wartości rynkowej 600 zł. W jego ramach dostępne były m.in. badania poziomu witamin, cukru we krwi, hormonów oraz markerów nowotworowych, dostosowane osobno do potrzeb kobiet i mężczyzn. Dodatkowo pracownicy sklepów i centrów dystrybucyjnych mogli wykonać badania USG, a wszystkie wyniki były analizowane przez lekarzy specjalistów.
Z programu skorzystało
37 518
pracowników oraz 17 203 członków ich rodzin. Nowością w 2024 roku było wprowadzenie niespotykanych na rynku zniżek na dodatkowe pakiety badań dla bliskich.
Postępujemy etycznie
Chcemy, by każdy pracownik znał zasady i wartości jakimi się kierujemy w Biedronce i rozumiał, dlaczego są one ważne. Kodeks Postępowania oraz Polityka Antykorupcyjna to dokumenty, z którymi pracownik zapoznaje się już podczas wdrożenia.
Pracownicy w łańcuchu wartości
Współpraca z dostawcami
W relacjach z dostawcami stawiamy na dialog i budowanie świadomości w zakresie odpowiedzialnych praktyk społecznych. Szczególną uwagę poświęcamy tym ogniwom łańcucha wartości, które mogą być bardziej narażone na ryzyka społeczne. Korzystamy przy tym z matrycy ryzyk społecznych, na podstawie której dokonujemy wyboru dostawców. Nasze działania obejmują m.in. audyty społeczne, szkolenia oraz promowanie certyfikacji potwierdzającej zgodność z międzynarodowo uznanymi standardami w zakresie praw człowieka i pracy.
Wspieranie odpowiedzialnych praktyk społecznych
Zachęcamy dostawców do wdrażania odpowiedzialnych praktyk poprzez promowanie certyfikacji społecznych i środowiskowych, weryfikowanych przez niezależne organizacje. W przypadku marek własnych oraz świeżych produktów rolno-spożywczych certyfikaty – takie jak RSPO dla oleju palmowego czy RTRS dla soi – obejmują m.in. poszanowanie praw człowieka i praw pracowniczych, brak pracy przymusowej i pracy dzieci, bezpieczne i godne warunki pracy, wolność zrzeszania się oraz uczciwe wynagrodzenie. Wszystkie produkty marki własnej i produkty świeże dostępne w sieci Biedronka, które zawierają olej palmowy jako składnik, posiadają certyfikat RSPO.
Konsumenci i użytkownicy końcowi
Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych
| Temat ESRS | Istotność | Zobowiązanie | Postęp w realizacji w 2024 |
|---|---|---|---|
| ESRS S4-5 | M | Wzmocnienie we wszystkich krajach oferty alternatyw żywnościowych, takich jak produkty wegańskie, wegetariańskie i roślinne, bez laktozy, bezglutenowe czy ekologiczne. | W 2024 roku postęp w Polsce wyniósł: 363 produkty, z których 34 były nowo wprowadzone. |
| ESRS S4-5 | M | Zapewnienie, że produkty skierowane do dzieci mają wyższy lub co najmniej tak samo dobry profil żywieniowy jak lider segmentu (lub najlepszy produkt w danym segmencie). | W 2024 roku 41% produktów miało lepszy profil żywieniowy niż rynek, 48% miało taki sam profil, a 11% – gorszy. W momencie wprowadzenia na rynek produkt może mieć profil żywieniowy uznany za lepszy od wartości referencyjnej (lub najlepszy w swojej klasie), jednak z uwagi na dynamikę konkurencji receptury mogą być stopniowo ulepszane przez innych producentów – w tym samym roku lub w latach kolejnych. |
| ESRS S4-5 | M | Zapewnienie braku syropu glukozowo-fruktozowego w min. 90% produktów marek własnych na rynku polskim do końca 2026. | Wyeliminowaliśmy syrop glukozowo-fruktozowy w produktach marek własnych z 87% produktów (3 p.p. więcej w porównaniu z 2023 r.). |
| ESRS S4-5 | M | Przeprowadzenie co najmniej jednego programu w roku promującego zdrowe nawyki żywieniowe (w oparciu o zalecenia lokalnych ekspertów). | W 2024 roku Biedronka realizowała działania promujące zdrowe nawyki żywieniowe, m.in. kampanię „Gang Produkciaków” z 13 materiałami edukacyjnymi (w tym trzema książeczkami dla dzieci), zachęcającą do czytania etykiet. Ukazały się też cztery e-wydania „Czas na…” i dwa numery „DADA & Rodzina” (we współpracy z Instytutem Matki i Dziecka). |
| ESRS S4-5 | M | Edukacja w zakresie informacji umieszczonych na etykiecie produktów celem ułatwienia konsumentom podejmowania bardziej świadomych decyzji zakupowych. | Działania realizowane w ramach niniejszego celu zostały opisane w sekcji Edukacja poprzez opakowania. |
| ESRS S4-5 | M | Upewnienie się, że oznakowanie Nutri-Score jest stosowane na 100% produktów, w ramach dedykowanych marek własnych. | W 2024 roku Biedronka rozszerzyła Nutri-Score o kolejne 138 produktów, zwiększając ich łączną liczbę do 543 (o 34% więcej niż w 2023 roku) i zwiększyła liczbę marek własnych wybranych do kategoryzacji do 35. |
| ESRS S4-5 | M | Usunięcie lecytyny sojowej z co najmniej 50% produktów marki własnej zawierających ten składnik do końca 2026 roku. | Do końca 2024 r. 27% ze wszystkich 157 produktów zawierających lecytynę sojową zostało zmienionych pod względem receptury lub wycofanych. Pozostałe produkty są w trakcie procesu i zostały uwzględnione w kolejnym cyklu zobowiązań. |
| ESRS S4-5 | M | Upewnienie się, że do końca 2026 roku głównym zbożowym składnikiem płatków śniadaniowych będą pełnoziarniste produkty zbożowe (z wyjątkiem płatków zbożowych na bazie kukurydzy). | W Polsce postęp Biedronki osiągnął 92% kwalifikujących się produktów. |
| ESRS S4-5 | M | Zapewnienie, że do 2026 roku 100% produktów marki własnej w kategorii żywności nie będzie zawierać acesulfamu ani aspartamu. | W odniesieniu do aspartamu – spośród 20 kwalifikujących się referencji składnik ten został usunięty z 4 produktów. Kontynuujemy działania zmierzające do eliminacji aspartamu i acesulfamu z naszej oferty marek własnych. |
| ESRS S4-5 | M | Zwiększenie sprzedaży marek własnych i/lub produktów świeżych oraz opakowań z certyfikatem zrównoważonego rozwoju do co najmniej 18% całkowitej sprzedaży tych kategorii produktów do 2026 roku. | W 2024 roku sprzedaż produktów marek własnych i/lub produktów świeżych oraz opakowań z certyfikatem zrównoważonego rozwoju stanowiła 16,8%. |
| ESRS S4-5 | M | Wzmocnienie oferty produktów kosmetycznych marki własnej bez składników pochodzenia zwierzęcego dla konsumentów o szczególnych preferencjach. | Biedronka wprowadziła 27 nowych produktów, zwiększając ofertę kosmetyków marek własnych bez składników pochodzenia zwierzęcego do łącznie 257 pozycji. |
| ESRS S4-5 | M | Zapewnienie, że co najmniej 95% regularnego asortymentu produktów higieny osobistej marki własnej nie zawiera mikroplastiku. | 101 produktów asortymentu marki własnej nie zawiera mikroplastiku – 98% asortymentu. |
| ESRS S4-5 | M | Wzmocnienie oferty wybranych produktów kosmetycznych marki własnej zawierających co najmniej 90% składników pochodzenia naturalnego zgodnie z normą ISO 16128. | Na koniec 2024 Biedronka oferowała 192 produkty zawierające co najmniej 90% składników pochodzenia naturalnego, z czego 48 zostało wprowadzonych na rynek w 2024 roku. |
| ESRS S4-5 | M | Opracowanie detergentów marki własnej, które jednocześnie zawierają naturalne substancje zapachowe, nie zawierają konserwantów i posiadają certyfikat Ecolabel. | Od 2024 roku trwają prace nad detergentami marek własnych spełniającymi wszystkie wymienione cechy. |
| ESRS S4-5 | M | Wprowadzenie oznaczenia „Jedz ryby dwa razy w tygodniu” dla 100% świeżych ryb w wybranych przetworzonych produktach marek własnych i wybranych rybach świeżych do 2026 roku. | Etykieta „Jedz ryby dwa razy w tygodniu” została wprowadzona na pierwszym produkcie w ramach działań mających na celu zwiększenie świadomości konsumentów na temat spożycia ryb. |
| ESRS S4-5 | M | Dążenie do zapewnienia, aby w skali roku liczba przypadków wycofania produktów spożywczych z potencjalnym zagrożeniem dla zdrowia publicznego (poziom I dotkliwości), których przyczynę można przypisać Spółkom Jerónimo Martins, wynosiła zero. W razie wystąpienia przypadków na poziomie I dotkliwości, zgodnie z Polityką Jakości i Bezpieczeństwa Produktów Grupy Jerónimo Martins, zapewnienie wszelkimi dostępnymi środkami, że wycofanie produktów spożywczych ze sklepów i Centrów Dystrybucyjnych jest w 100% skuteczne. | Biedronka miała 3 przypadki wycofania produktów z rynku (poziom I dotkliwości), w przypadku żadnego z nich przyczyną nie były działania firmy. Liczba przypadków spadła o 40% w porównaniu z rokiem 2023. Skuteczność wycofywania produktów była w pełni przestrzegana. |
| ESRS S4-5 | M | Utrzymanie liczby magazynów z certyfikatem ISO 22000 (16 centrów dystrybucyjnych w 2023 roku) oraz zapewnienie, że nowe centra dystrybucyjne, które zostaną otwarte w latach 2024-2026, uzyskają certyfikat w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia działalności. | Norma ISO 22000:2018 została utrzymana w 16 centrach dystrybucyjnych i rozszerzona na jedno kolejne – łącznie objęto nią 17 centrów Biedronki w zakresie magazynowania i dystrybucji produktów spożywczych, a także biuro główne w Warszawie, w odniesieniu do opracowywania produktów spożywczych marki własnej. |
| ESRS S4-5 | M | Zapewnienie przedłużenia gwarancji na produkty z 2 do 3 lat dla wszystkich elektrycznych oraz – tam, gdzie to możliwe – dodatkowych nieelektrycznych produktów (wyłączając produkty spożywcze). | W 2024 roku zapewniono przedłużenie gwarancji z 2 do 3 lat w ośmiu kategoriach produktów elektrycznych i nieelektrycznych. Spośród 405 produktów objętych zobowiązaniem, 395 posiada już wydłużoną gwarancję, co oznacza realizację na poziomie 98%. |
Od lat podejmujemy działania na rzecz promowania zdrowego i zrównoważonego stylu życia. Wspieramy konsumentów w dokonywaniu świadomych wyborów żywieniowych, oferując szeroki wybór produktów – w tym o poprawionym profilu odżywczym, dostosowanych do różnych potrzeb dietetycznych oraz dostępnych w przystępnych cenach.
Nasze podejście opieramy na siedmiu filarach określonych w Polityce Żywieniowej Grupy Jerónimo Martins: Profil odżywczy, Składniki, Oznakowanie, Wielkość Porcji, Ciągłe Doskonalenie Produktów, Komunikacja i Edukacja.
Jakość i bezpieczeństwo żywności
Dbamy o to, by zakupy w Biedronce były nie tylko wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne. Dlatego stale inwestujemy w certyfikację, kontrole i nadzór nad naszymi sklepami, centrami dystrybucyjnymi oraz produktami – od pola aż po półkę.
Polityka Jakości i Bezpieczeństwa Żywności wyznacza standardy obowiązujące w całej sieci Biedronka, a także stanowi podstawę działań zapewniających ich jakość i bezpieczeństwo. W oparciu o tę politykę nieustannie doskonalimy nasze systemy i utrzymujemy wysoki poziom kontroli.
Produkty zaspokajające specjalne potrzeby żywieniowe
Rozwijamy ofertę skierowaną do grup o szczególnych potrzebach – dzieci, seniorów oraz osób z ograniczeniami dietetycznymi. W 2024 roku wprowadziliśmy 71 nowych produktów wspierających zdrowe nawyki żywieniowe. Wśród nich znalazły się nowości z linii Go Active, skierowane do osób prowadzących aktywny tryb życia oraz propozycje odpowiednie dla wegan i wegetarian – głównie pod marką Go Vege.
W naszej ofercie ważną pozycję zajmują produkty przeznaczone dla najmłodszych. Opracowaliśmy szczegółowy dokument „Wytyczne Żywieniowe dla Dzieci”, na podstawie którego wykluczamy stosowanie sztucznych słodzików, wzmacniaczy smaku, fosforanów, syropu glukozowo-fruktozowego oraz aromatów i barwników innych niż pochodzenia naturalnego.
Z myślą o osobach starszych opracowaliśmy „Wytyczne Żywieniowe dla Seniorów”, które stanowią podstawę tworzenia odpowiednio zbilansowanych propozycji. Uwzględniają one zmieniające się potrzeby żywieniowe związane z wiekiem, w tym obniżony apetyt oraz osłabione odczuwanie smaku i zapachu. Odpowiednio dostosowujemy poziom energii, składników mineralnych i witamin.
Produkty wegetariańskie i wegańskie
Z myślą o osobach, które chcą ograniczyć lub całkowicie wyeliminować produkty pochodzenia zwierzęcego, kontynuujemy prace nad naszą ofertą odpowiednią dla wegan i wegetarian. W 2024 roku wprowadziliśmy 17 nowych produktów w tej kategorii. Łącznie w ciągu roku w sprzedaży, dostępnych było 154 produktów oznaczonych jako odpowiednie dla wegan i/lub wegetarian lub plant-based. Znaczną część tej oferty stanowiły produkty marki Go Vege.
Produkty bez dodatku cukru
W ofercie dostępne są produkty bez dodatku cukru – odpowiednio oznakowane, aby wspierać konsumentów, w tym osoby z cukrzycą lub innymi potrzebami żywieniowymi, w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych. W 2024 roku wprowadziliśmy 27 nowych produktów bez dodatku cukru.
Produkty bez glutenu i bez laktozy
W 2024 roku na naszych półkach znalazło się 131 produktów odpowiednich dla osób na diecie bezglutenowej – zarówno w ofercie stałej, jak i czasowej – w tym 15 nowości. Wszystkie te produkty oznaczone są znakiem „Przekreślonego Kłosa” na podstawie licencji Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej.
Również osoby z nietolerancją laktozy znajdą w naszej ofercie szeroki wybór produktów dopasowanych do ich potrzeb. W 2024 roku w naszym asortymencie znajdowało się 28 produktów bez laktozy, oznaczonych czytelną etykietą „Produkt bez laktozy”.
Produkty Go Active
W odpowiedzi na potrzeby osób prowadzących aktywny tryb życia rozwijamy markę własną Go Active. W 2024 roku oferta została poszerzona o nowe produkty, dostępne zarówno w stałej sprzedaży, jak i w ramach tematycznych akcji sezonowych.
Poprawa składu i wartości odżywczej produktów
Od lat prowadzimy działania mające na celu poprawę składu i wartości odżywczej produktów marek własnych dostępnych w naszej ofercie. Realizowana przez nas strategia reformulacji obejmuje przede wszystkim redukcję zawartości soli, cukru oraz tłuszczów – w tym tłuszczów nasyconych – z zachowaniem profilu smakowego akceptowanego przez konsumentów. Przy reformulacji w pierwszej kolejności koncentrujemy się na produktach szybko rotujących, uznawanych za korzystne dla zdrowia lub szczególnie popularnych wśród dzieci.
W 2024 roku dzięki reformulacji zapobiegliśmy wprowadzeniu na rynek:
-
46,9
ton soli
-
453,8
ton cukru
-
32,5
ton tłuszczów
-
24,5
ton tłuszczów nasyconych
Edukacja poprzez opakowania
Etykieta to coś więcej niż tylko źródło informacji - to narzędzie, które wspiera podejmowanie świadomych decyzji już przy sklepowej półce. Dlatego w Biedronce, poza obowiązkowymi elementami, takimi jak skład czy wartość odżywcza, na opakowaniach wybranych produktów marki własnej umieszczamy dodatkowe oznaczenia, które mają za zadanie promować prawidłowe nawyki żywieniowe.
W 2024 roku wprowadziliśmy lub rozwijaliśmy między innymi następujące oznaczenia:
Bez GMO na produktach roślinnych marki własnej, składających się głównie z kukurydzy i/lub soi (powyżej 50% masy netto produktu).
Specjalne symbole na produktach wegańskich i/lub wegetariańskich. 17 nowych produktów, w sumie 154 na koniec roku.
Ikony na produktach bez laktozy, będących źródłem kwasów Omega-3 i bezglutenowych (w tym ostatnim przypadku utrzymaliśmy partnerstwo z Polskim Stowarzyszeniem Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej). W 2024 r. uzyskaliśmy licencję dla 15 nowych produktów, w sumie 131 do końca roku.
Bez dodatku cukrów na 27 nowych produktach.
Symbole na napojach alkoholowych (oznakowanie wartością energetyczną, ostrzeżenia dla kobiet w ciąży i o odpowiedzialnej jeździe).
Garść orzechów - promuje spożycie orzechów niesolonych, które są ważne dla utrzymania zbilansowanej diety. 5 dodatkowych produktów w 2024.
Wybiegaj to! (PACE - Physical Activity Equivalent/fizyczny równoważnik aktywności) - pokazujące informację na temat wysiłku fizycznego potrzebnego do spalenia kalorii zawartych w porcji wybranych przekąsek z linii Top. W 2024 roku etykieta pojawiła się na 17 kolejnych produktach.
1 z 5 dziennych porcji warzyw i owoców - odnosi się do rekomendacji żywieniowych promujących spożycie co najmniej pięciu porcji warzyw i owoców dziennie. 3 nowe produkty zostały opatrzone tą etykietą.
Jedz ryby dwa razy w tygodniu, w tym jedną tłustą - aby promować konsumpcję ryb, wprowadziliśmy dobrowolne, nowe oznaczenie na wybranych produktach marki Marinero. Od początku 2025 roku stopniowo pojawia się na kolejnych opakowaniach świeżych i mrożonych ryb nieprzetworzonych.
Vegan Friendly, na produktach nieżywnościowych, który został dodany do 17 nowych produktów.
Jakość produktów niespożywczych
Konsekwentnie podnosimy standardy jakości produktów niespożywczych - zwłaszcza tych, które trafiają do wymagających grup, takich jak dzieci czy osoby z wrażliwą skórą. Nasze działania wspierane są ścisłą współpracą z uznanymi instytucjami opiniującymi i certyfikującymi, w tym m.in. Instytutem Matki i Dziecka, Centrum Zdrowia Dziecka, Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego oraz Polskim Towarzystwem Alergologicznym i Ginekologicznym.
Stawiamy także na jakość rozumianą jako trwałość i bezpieczeństwo. W 2024 roku rozszerzyliśmy katalog produktów objętych trzyletnią gwarancją - oprócz elektroniki i sprzętu elektrycznego obejmuje ona także meble i wybrane produkty sportowe, szczególnie te przeznaczone do intensywnego użytkowania.
W przypadku produktów z tworzyw sztucznych rozszerzyliśmy wykorzystanie plastiku pochodzącego z recyklingu na kolejne kategorie - w tym produkty do domu, takie jak środki do czyszczenia i pojemniki do przechowywania. W 2024 roku wprowadziliśmy dedykowane oznaczenie graficzne "Eco Design", które pojawia się m.in. na produktach z polipropylenu (PP) wykonanych w całości z materiałów wtórnych.
W segmencie kosmetyków marek własnych poszerzyliśmy ofertę dla klientów poszukujących prostych składów i rozwiązań przyjaznych środowisku. Do sprzedaży trafiło 48 nowości, dzięki czemu liczba kosmetyków zawierających co najmniej 90% składników pochodzenia naturalnego osiągnęła 192 pozycje. Liczba produktów wegańskich wzrosła do 257, w tym 27 stanowiły nowości. Pod koniec 2024 roku 98% naszej regularnej oferty produktów do higieny osobistej marek własnych było wolnych od mikroplastiku.
Troska o klientów
W Biedronce klient pozostaje najważniejszym punktem odniesienia we wszystkich działaniach
W 2024 roku komunikowaliśmy się z klientami na wiele sposobów. Przeprowadziliśmy ponad 310 000 budynków sieci biedronka wyposażono rozmów - od prostych ankiet i badań jakościowych, po spotkania etnograficzne i obserwacje.
Pytaliśmy o opakowania, produkty, zakupy i pomysły na ulepszenia. Zbieraliśmy opinie i testowaliśmy nowe koncepcje. Regularnie korzystaliśmy również z narzędzi takich jak tajemniczy klient. Dzięki temu lepiej rozumiemy potrzeby kupujących i możemy skuteczniej dostosowywać naszą ofertę, komunikację i usługi cyfrowe.
Dbamy o wygodę i dostępność – klienci mogą zgłaszać swoje uwagi bezpośrednio na poziomie sklepu.
Jeśli nie zdecydują się na tę formę kontaktu, mogą skorzystać z Biura Obsługi Klienta (BOK), dostępnego poprzez rożne kanały, takie jak e-mail, strona internetowa, telefon czy aplikacja mobilna. Biuro Obsługi Klienta pełni kluczową rolę w naszej organizacji, działając 24/7 jako wyspecjalizowana jednostka odpowiedzialna za komunikację z klientami i sprawne zarządzanie ich sugestiami, pomysłami, zapytaniami i reklamacjami. BOK odpowiada za rozwiązywanie kwestii związanych z funkcjonowaniem sklepów, oferowanymi usługami i produktami, kampaniami promocyjnymi oraz innymi sytuacjami dotyczącymi działalności sklepów i kontaktu z klientami.
Lokalny Rzecznik Klienta reprezentuje klientów sklepów Biedronka i jest osobą, do której mogą się oni zwrócić w celu ochrony i promowania swoich praw, gwarancji oraz uzasadnionych interesów. Rzecznik działa w oparciu o wartości takie jak niezależność, bezstronność, neutralność i poufność. Pełniąc swoją funkcję, działa niezależnie od spółki i jej Biura Obsługi Klienta. Może także wydawać opinie i rekomendacje dotyczące jakości obsługi klienta oraz proponować działania usprawniające. Jeśli klient zgłosił swoją sprawę w sklepie lub za pośrednictwem BOK i nie jest usatysfakcjonowany zaproponowanym rozwiązaniem, może skontaktować się z Biurem Rzecznika Klienta. Biuro to stanowi ostatnią instancję w rozpatrywaniu złożonych lub systemowych spraw, które nie mogły zostać rozwiązane w standardowej ścieżce obsługi klienta. Kontakt z Biurem Rzecznika Klienta możliwy jest poprzez e-mail, infolinię lub dedykowaną stronę internetową.
Wspieranie lokalnych społeczności
| Temat ESRS | Istotność | Zobowiązanie | Postęp w realizacji w 2024 |
|---|---|---|---|
| ESRS S3-5 | M | Monitorowanie i ujawnianie co najmniej 70% (wartościowo) wpływu społecznego wynikającego z oferowanego przez Grupę Jerónimo Martins corocznie wsparcia, zgodnie z modelem Business for Societal Impact (B4SI) i dostosowanego do kryteriów istotności finansowej. | W 2024 roku możliwe było monitorowanie 99% bezpośredniego wsparcia Grupy (kwalifikującego się zgodnie z wewnętrzną metodyką opartą na kryteriach B4SI). |
| ESRS S3-5 | M | Wzmocnienie zaangażowania w projekty społeczne skierowane do dzieci, młodzieży i osób starszych z wrażliwych środowisk, mające na celu bezpośredni wpływ na 1 milion osób rocznie do 2026 roku. | W oparciu o metodykę B4SI szacujemy, że spółki Grupy wsparły ponad 1,2 miliona osób z wrażliwych środowisk, realizując m.in. projekty dotyczące zdrowia i odżywiania. Co najmniej jedna spółka w każdym regionie (Polska, Portugalia, Kolumbia) wdrożyła lub wspierała takie inicjatywy. |
Nasz wpływ społeczny
Działamy na rzecz dobrobytu i dobrostanu lokalnych społeczności, realizując Politykę Wspierania Społeczności Lokalnych, która odzwierciedla nasze zobowiązanie do aktywnego udziału w poprawie jakości życia w najbliższym otoczeniu naszych działań.
Nasze podstawowe formy pomocy to darowizny finansowe i rzeczowe, w tym żywność. W 2024 roku Biedronka przeznaczyła na ten cel prawie
240 mln zł,
z czego ponad 86 mln zł trafiło do Fundacji Biedronki, wspierając ponad 650 instytucji.
Przekazujemy także pełnowartościową, ale niesprzedaną żywność osobom potrzebującym. W 2024 roku oddaliśmy 10 776 ton żywności za pośrednictwem 2 345 sklepów.
W 2024 roku Biedronka kontynuowała stosowanie międzynarodowej metodyki Business for Societal Impact (B4SI), służącej do pomiaru i zarządzania wpływem społecznym. Standard pozwala w sposób spójny i mierzalny ocenić efekty programów społecznych między innymi pod względem zaangażowanych środków, liczby oraz profilu beneficjentów.
Wsparcie dla poszkodowanych w powodzi
Gwałtowna powódź, która dotknęła południowo-wschodnią Polskę w 2024 roku, zniszczyła domy, infrastrukturę i pozbawiła wielu ludzi podstawowych środków do życia. Od pierwszych dni katastrofy zaangażowaliśmy się w pomoc zarówno naszym pracownikom, jak i mieszkańcom zalanych terenów.
W pierwszej kolejności wysłaliśmy transporty z wodą i żywnością do gmin, które ucierpiały najbardziej. Przekazaliśmy darowizny produktowe o łącznej wartości ponad 300 tys. zł. Jednocześnie, aby odciążyć budżety rodzin dotkniętych skutkami powodzi, w 391 sklepach na zagrożonych terenach wprowadziliśmy "Koszyk Bezpieczeństwa", obniżając ceny produktów pierwszej potrzeby średnio o 19%.
Dzięki zbiórkom organizowanym przy kasach, nasi klienci wsparli działania Polskiego Czerwonego Krzyża i Stowarzyszenia Wiosna, przekazując ponad 2,5 mln zł. Środki te zostały przeznaczone m.in. na zakup sprzętu gospodarstwa domowego, materiałów budowlanych, osuszaczy i grzejników.
Ważnym elementem pomocy były również zbiorki produktów pierwszej potrzeby, w ramach których klienci Biedronki przekazali ponad 85 ton żywności, środków czystości i artykułów chemicznych.
Pamiętaliśmy także o naszych pracownikach, którzy ucierpieli w wyniku katastrofy. Każdy z nich otrzymał jednorazową, bezzwrotną pomoc finansową w wysokości 1 500 zł.
Współpraca z ogólnopolskimi organizacjami
Działania na rzecz wyrównywania szans
Współpraca z organizacjami pomocowymi na poziomie regionalnym
Nasze działania pomocowe realizujemy na rożnych poziomach, ale to właśnie wsparcie regionalne pozwala nam docierać tam, gdzie potrzeby są najbardziej odczuwalne. Współpracujemy z lokalnymi organizacjami pomocowymi, organizując zbiórki żywności, dostarczając artykuły pierwszej potrzeby i przekazując wsparcie finansowe. Każde z naszych regionalnych biur dysponuje budżetem na darowizny dla lokalnych organizacji i instytucji pomocowych.
Wzmacnianie inkluzywności społecznej
Współpracujemy z organizacjami charytatywnymi i pomagamy budować świat, w którym każdy ma szansę na godne życie.
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu
Wspieranie rozwoju najmłodszych
Fundacja Biedronki
Fundacja Biedronki została założona w 2020 roku. Od początku istnienia jej celem jest poprawa jakości życia osób starszych w Polsce – szczególnie tych zmagających się z ubóstwem, samotnością, niedożywieniem i brakiem dostępu do opieki zdrowotnej. W 2024 roku Fundacja otrzymała darowiznę w wysokości 20 mln euro od Jeronimo Martins Polska.
W 2024 roku na programy społeczne przeznaczono 86 mln zł. Pomoc trafiła do ponad 170 tys. beneficjentów, a działania realizowane były we współpracy z 1 660 organizacjami partnerskimi. Od początku działalności Fundacja zainwestowała łącznie 268 mln zł w projekty społeczne, skupiając się na czterech kluczowych obszarach: przeciwdziałaniu biedzie i niedożywieniu, przeciwdziałaniu samotności, wsparciu ochrony zdrowia oraz reagowaniu w sytuacjach kryzysowych.
W 2024 roku Fundacja Biedronki została uhonorowana tytułem Dobroczyńcy Roku w kategorii „Pomoc uchodźcom i Ukrainie” oraz wyróżniona w ramach inicjatywy Dumni z Powstańców za wieloletnią, konsekwentną pomoc udzielaną kombatantom i ich rodzinom.